Europees gat

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Tue Feb 6 13:57:04 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoi Gerben Jan,

> Ben het met veel eens van wat je opschrijft. Eén ding
> vind ik echter onzin en dat is het vertegenwoordigen
> van een land door meerdere mensen in de Raad.
> In de Raad spreekt de regering van ieder land.
> Zoals je weet spreekt onze regering altijd met
> één mond. Je kunt moeilijk binnen een kabinet tegen
> elkaar oppositie gaan voeren. In de Raad met meerdere
> mensen gaan zitten die verschillende geluiden laten
> horen is dus echt onzin.

Als je uitgaat van de premisse dat in de Raad de regeringen
vertegenwoordigd moeten zijn wel. Maar dát vind ik nu echt onzin. Ik
had het over de Raad waar die optrad in zijn wetgevende bevoegdheid.
Ze kan dan wetgeving zowel vetoën als amenderen. Ik vind dat dat
voorbehouden moet zijn aan een direct gekozen orgaan, dus een Eerste
Kamer of senaat, en niet aan een verlengstuk van de administratie. Ik
ben dus geen voorstander van de Duitse oplossing (met een Bundesrat).

> Je schrijft dat de Tweede Kamer geen tijd heeft om de eigen
> ministeres die naar Brussel gaan te controleren of beter nog,
> van te voren een soort mandaat mee te geven. Dat is niet iets
> dat door institutionele veranderingen verbeterd kan worden,
> dat heeft puur te maken met de prioriteitsstelling van de
> Kamer zelf.

Dat klopt, maar het gebrek aan tijd/prioriteit van de Kamer/Den Haag
is niet het enige probleem. Het is inderdaad wel een belangrijk
probleem: op de Haagse agenda van deze week bijvoorbeeld staan 16
Algemeen Overleggen, waarvan er slechts drie gewijd zijn aan Europese
wetgeving (en dat is volgens mij al meer dan normaal). Het probleem is
ook niet specifiek Nederlands: illustratief is een recent Noors
onderzoek, dat liet zien dat het Noorse parlement gemiddeld niet meer
dan drie minuten besteed per Europese richtlijn die wordt overgenomen
(wat in het geval van Noorwegen nog ernstiger is, omdat het land bijna
alle EU wetgeving overneemt maar geen europarlementariërs heeft om het
echte werk te doen).

Het door het parlement mandateren van ministers wordt wel vaak als
oplossing aangedragen voor het Europese democratie-gat, maar ik ben
daar de laatste tijd skeptischer over geworden. Het Deense parlement
doet dit zo (i.t.t. de Nederlandse Tweede Kamer), en het is zeker
beter dan niks, maar in de praktijk stelt het minder voor dan het
lijkt. Ook de Deense parlementariërs hebben geen sjoege van wat er in
de Europese politiek speelt. Wat er dus gebeurt is dat het de minister
is die aangeeft hoe breed het mandaat is dat hij nodig heeft, waarop
de parlementariërs braaf knikken. Natuurlijk kun je dan nog steeds
zeggen dat ze zich er meer in moeten verdiepen, maar ik vraag me af of
dat realistisch is.

Het meer fundamentele probleem met mandateren is echter, dat een
mandaat ofwel zo smal is dat een minister in de Raad niet flexibel kan
optreden (en als 15 lidstaten dit zouden doen kwam de besluitvorming
al gauw stil te liggen), ofwel zo breed dat van parlementaire controle
helemaal geen sprake is. Daarom moeten de vertegenwoordigers in de
Raad een eigen democratisch mandaat hebben.

> Dat geldt overigens niet alleen voor de Kamer in Den Haag: men
> staat sowieso te veel met de rug naar Europa gericht.

Dat is absoluut waar! Dit geldt trouwens ook voor de Haagse
parlementaire pers, die er belangrijk aan bijdraagt dat de mythe dat
alles in Den Haag gebeurt in stand gehouden wordt. De Volkskrant
bijvoorbeeld heeft zes correspondenten in Den Haag en twee in Brussel.
Bij lobbyorganisaties ligt die verhouding precies omgekeerd. Zij weten
namelijk wel waar de macht zit.

Herman Beun                  http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                       Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*