Tobin, speculatietax

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Tue Feb 6 09:56:42 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De problemen die ik aansnij zijn natuurlijk meer dan een
uitvoeringsprobleem, anders was ik er wel pas over tien jaar mee gekomen ;-)
Het gaat over de uitgangspunten en de doelstellingen van de tax. Willen we
(eventueel) een tobin-tax omdat er dan geld vrijkomt dat direkt ter
beschikking komt van de VN om 'leuke dingen voor de mensen' mee te doen?
Bijvoorbeeld, om de door Boris genoemde milieu- en armoedeproblemen
aanpakken. Normaal gesproken is dat de primaire reden van belstingheffing.
Of willen we (eventueel) een Tobin-tax om valutaspeculaties die desastreus
kunnen uitpakken voor kwetsbare economische gebieden aan te pakken, met als
doel ze te verminderen of zelfs te voorkomen?
Of willen we beide genoemde doelstellingen combineren?

Boris noemt primair de inkomstenbron voor de VN en Herman wil het slechts om
valutaspeculaties aan te pakken. Los van de uitvoering (hoe hoog is het
percentage, hoe wordt het geld geind, e.d.), lijkt het me toch zeer
belangrijk dat we het eerst over de doelstellingen eens worden. Misschien
dat we dan wel op hele andere instrumenten om dat doel te halen kunnen
uitkomen.

Als je slechts sturing wil van het kapitaalverkeer bij specifieke situaties
lijkt me het belastinginstrument op het eerste oog niet het meest geschikte
instrument.

Groeten,
Mark.

Mark Giebels