Verhoren als getuige

Tue Feb 6 09:55:10 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl>:
>Grappig. Hedenavond presenteert tv-NOVA een promoverende jurrrist die
>dossiers voorbereid over internationaal recht en folterverdragen bij de Hoge
>Raad: pa Z. mag niet eens in Nederland komen, o.a. volgens de Grondwet en
>enkele verdragen.

 Ik vond het dapper van de man (Van Elst, zie onder). Mensen in zijn positie
 scharen zich, in het (onderstelde) belang van hun carriere, doorgaans maar
 wat graag rond de troon. Als iemand dat niet doet, dan weet je in elk geval
 dat hij eerlijk is.

 Zijn stuk verschijnt deze week in 'Nederlands Juristenblad', adres:
    http://www.njb.nl
 Mogelijk komt de zaak online. Helaas zijn de onderhandelingen met Kluwer
 en de Univ.Amsterdam nog niet rond (wel bijna, trouwens) en zal ik het
 in elk geval niet kunnen downloaden.
 Is er iemand die het bewuste artikel van Van Elst (zie onder) op de lijst
 zou kunnen zetten (toegang hebben tot Kluwer, of het kunnen inscannen) ?
 Lijkt me geen overbodige luxe.

 Marc Fluks, Amsterdam

 Bron:  NOS Teletekst
        Pagina 104
 Datum: 6 februari 2001

 "Komst Zorreguieta tegen Grondwet"
 ----------------------------------

 HILVERSUM De eventuele komst van Jorge
 Zorreguieta naar Nederland is strijdig
 met de Grondwet en met internationale
 verdragen, heeft gerechtsauditeur bij de
 Hoge Raad Van Elst gezegd. Hij sprak op
 persoonlijke titel in Nova.

 Hij meent dat de vader van Maxima als
 minister van Landbouw verantwoordelijk
 is voor de misdaden van de Argentijnse
 junta. De Grondwet schrijft voor dat de
 regering de internationale rechtsorde
 moet bevorderen. Door Zorreguieta toe te
 laten, gebeurt dat niet, aldus Van Elst.

 Hij meent ook dat koningin Beatrix niet
 handelde in de geest van de Grondwet
 door hem vorig jaar uit te nodigen.

 --------