Aïsja in Rotterdam: wie houdt wie voor gek?

Arthur Schelvis arthur_schelvis at HOTMAIL.COM
Sun Feb 4 10:46:05 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat deden we toen we dachten geïntimideerde kunstenaars uit Marokko te
ondersteunen tegen Rushdie-achtige toestanden? De berichtgeving in de
kranten komt opeens met een heel andere voorstelling van zaken. Heb ik me
vergist? Ben ik ergens ingelopen?

NRC: `Moslims in Rotterdam en Marokko protesteerden eind november tegen het
feit dat Aïsja op het toneel werd uitgebeeld. Dat zou verboden zijn volgens
de islam. Marokkaanse zangers en musici zegden hals over kop hun medewerking
aan de Arabischtalige voorstelling af. […] [Regisseur]  Timmers had volgens
[Marokkaanse musici] tegemoet moeten komen aan de religieuze bezwaren, zodat
het stuk toch gespeeld kon worden.' (2-2-01)

Hebben we de vrijheid van meningsuiting verdedigd van kunstenaars die werden
geïntimideerd door religieuze fanatici? Óf hebben we ons voor het karretje
laten spannen van religieuze kleingeestigheid: kunstenaars die bang werden
dat ze iets verkeerds deden in de ogen van religieuze autoriteiten?

Een licht gevoel van misselijkheid begint zich van mij meester te maken. Het
gaat helemaal niet om de vrijheid van artistieke expressie. Ook het feit dat
de opera is geschreven door iemand, een schrijfster, Assia Djebar, doet
helemaal niet meer ter zake.

NRC: `Het Onafhankelijk Toneel (OT) in Rotterdam wil overleg plegen met
internationale islamitische instituten, zoals de grootmoefti in Londen, om
toestemming te krijgen voor het spelen van de omstreden opera Aïsja en de
vrouwen van medina.'

Toestemming vragen aan religieuze autoriteiten om een opera te mogen
opvoeren!? Is dat waarvoor we deze discussie hebben gevoerd? Is dat waar we
ons druk over hebben gemaakt? Men is bang geworden dat het stuk niet voldeed
aan de leerstelligheid!

Regisseur Gerrit Timmers in het NRC: "Desnoods gaan we door tot de Al Azhar
universiteit in Caïro, het instituut met het allerhoogste religieuze gezag
in de islamitische wereld." Wat?? Steun zoeken bij het allerhoogste
religieuze gezag?

`[Timmers] wil in overleg met Rotterdamse islamitische organisaties zoals de
Samenwerkende Arabische Jongeren `een oplossing zoeken' voor de religieuze
problemen die zijn gerezen rond de opera over Aïsja, de jongste vrouw van de
profeet Mohammed.'

Ik geloof dat ik me helemaal vergist heb in deze affaire. Een vrije geest is
deze Marokkaanse kunstenaars (en de heer Timmers!) helemaal vreemd. Men was
gewoon bang dat men iets deed dat zou worden afgekeurd door de religieuze
autoriteiten… Niks intimidatie, maar religieuze angsthazerij en
dogma-reiterei! De vrijheid van meningsuiting was helemaal niet in het
geding. Men was alleen maar bang dat men moslimitisch stout was en in de hel
zou komen.

Een kater dus, tenslotte.

Enfin, ik blijf voor de vrijheid van meningsuiting en mocht er nog een
kunstenaar zijn (van welk geloof ook) die echt bedreigd wordt, mijn steun
heeft hij, maar achterlijkheid mag zichzelf verdedigen.

Mvg,
Arthur