Monarchie & Erfelijkheid

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Sun Feb 4 01:28:38 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sat, Feb 03, 2001 at 07:58:03AM +0100, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
  :
  :  Als pappa Zorreguieta een Duitse naam zou hebben en deel had uitgemaakt
  :  van het nazi-regime zou het allemaal heel anders liggen. Ik begrijp alleen
  :  niet waarom...

  Dan zou het helemaal niet anders liggen. Vergeten dat Claus en Bernard
  Duitse namen hadden? Indien Maxima de achternaam Eichmann zou hebben
  was ze wat mij betreft ook niet bij voorbaat gediskwalificeerd voor
  de rol van prinses van Oranje. Dat zou ons bovendien waakzaam houden,
  ook na het huwelijk, daar het ons zou herinneren aan de banaliteit van
  het kwaad.

  Het zou niet anders liggen daar die pa, ik heb het al eerder gezegd,
  er geen bal toe doet. Daarom is de in wezen racistische uitspraak
  van Van Walsem misplaatst. Iemand die de erfzonde aanhangt, kan mijn
  volksvertegenwoordiger niet zijn, zou ik tegen hem willem zeggen.
  In het Lagerhuis programma vanavond bleek dat hij nog steeds vierkant
  achter zijn opmerking staat.

  De lagerhuis figuranten kwamen natuurlijk met de variant van de
  publieke veroordeling van pappa door dochter. Ook een hypocriete
  wanvertoning wat mij betreft. Geen enkele politieke en representatieve
  functionaris in ons land dient bij mijn weten de misstappen van
  familie te veroordelen. Antecedentenonderzoeken zijn beladen.
  De Regie (Bea?) in dit hele gebeuren zal haar trouwens toch geen
  uitspraken laten doen. 'Ik mag niks zeggen', kreeg rioolrat Frequin
  al te horen. Het enige redelijke wat van haar gevraagd dient te worden
  lijkt me dat ze zich gehouden weet aan onze grondwet.

  Blijft over wat we met die vader moeten. In relatie met die bruiloft
  ook weinig. De man lijkt duidelijk fout, als pion van Videla. De
  manier om daar op te reageren in een rechtstaat is onderzoeken of
  er grond is voor vervolging. Doe dat dan al is dat wel wat laat en op
  dit moment nogal opportunistisch. Grijp 'm in z'n kraag wanneer dat
  moet, al vrees ik dat het moeilijk zal zijn een zaak rond te krijgen.
  Het is in eerste instantie bovendien een zaak voor de Argentijnen
  en die hebben gemeend amnestie te moeten verlenen.

  Wat de samenleving rest is stevig laten voelen dat er dingen zijn
  die niet deugen en waar we voor moeten waken. De Dwaze Moeders doen
  dat dan ook nog elke week, en terecht. Dat kan hier ook. Mochten
  er demonstraties georganiseerd worden op de huwelijksdag dan doe ik
  graag mee als pappa Z aanwezig is. Rellen in Amsterdam is in deze
  immers ook traditie :-)

  Groeten,

--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                         Utrecht, The Netherlands |