Monarchie & Erfelijkheid

Sat Feb 3 07:58:03 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik eerder,
>Dat de vader van fuffrouw Maxima fout was, leidt geen twijfel maar wat
>weten wij van haar opvattingen ? Willen wij, als Nederlanders, een
>Koningin die er fascistische ideeen op nahoudt ?

 Waarbij ik deze opmerking vooraf liet gaan door een andere: als iemand
 uit een facsistisch milieu komt, dan gaat men ervan uit dat deze persoon
 de gedachtengoed van dat milieu deelt -tenzij het tegenovergestelde
 blijkt (hetgeen bij juffrouw Maxima dus niet het geval is).

 Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl>:
>Ook dit is een aanname, slechts gebaseerd op vage aanwijzingen. De enige
>feitelijkheid die we kennen is dat haar vader onderdeel uitmaakte van een
>regering die naar het laat aanzien (ook hier ontbreken harde *juridische*
>bewijzen) verantwoordelijk gehouden kan worden voor politiek gedreven
>moorden en verdwijningen.

 Tja, dat laatste is een dooddoener: men heeft gratie gekregen en er komt
 dus geen justitieel onderzoek...

 Overigens zou pappa Zorreguieta volgens de VPRO-radio (gisteren) niet
 alleen deel uitgemaakt hebben van de fascistische Videla-kliek maar OOK
 van het fascistische regime van Peron (waar opa Bernard weer zo verzot
 op was). Pappa Zorreguieta is dus onverbeterlijk.

>Daarom laat ik me liever niet in met speculaties. Ik ga liever uit van de
>feiten. Die zijn: haar vader was bewijsbaar deel van een suspecte regering.
>Zij heeft aantoonbaar nooit publiekelijk afstand genomen van de politieke
>carriere van haar vader.

 Met jou, Hein, begrijp ik niet waarom Kok (die weer als vanouds alles op
 de lange baan schuift: 'U zal wel zien wat er gebeurt' en gisteren in de
 vragen aan de minster-president opmerkte dat hij 'aanspreekbaar was' op
 dit onderwerp en vervolgens niets zei -een houding die in deze zaak dus
 domweg NIET KAN) er niet op aanstuurt dat juffrouw Maxima zich inderdaad
 openlijk ditantieert van het fascisme in haar land. Loop even met een
 T-shirt waarop iets staat in de trant van 'ook ik steun de dwaze moeders'
 voor de camera van een Telegraaf-journalist (welke krant anders ?) en de
 zaak is gepiept. Maar zelfs zo'n simpel gebaar kan er niet vanaf en het
 uitblijven van welk gebaar dan ook, suggereert alleen maar dat er iets
 grondig mis is met haar politieke opvattingen. En hoe kan het ook anders ?

>Maxima's persoon, als persoon (ik ken haar niet) heeft er niets mee te
>maken. Ze is een instituut geworden. Ze brengt -als instituut- de goede
>naam van onze koninklijke familie, en daarmee ons koninkrijk, en daarmij
>mij'n land in gevaar. Ze schendt de integriteit van ons land. Tegen deze
>ontwikkeling moet ik bezwaar aantekenen.

 Er is natuurlijk NOG een persoon bij betrokken: de Kroonprins. Als was jij
 zegt, Hein, klopt dan geldt hetzelfde ook voor hem.

 Alex moet inzien dat wat hij doet, dus domweg NIET KAN. Het is aan Kok
 om hem daarop te wijzen maar die heeft daar duidelijk geen zin in...
 Kan 'm de kop wel eens gaan kosten...

 Als pappa Zorreguieta een Duitse naam zou hebben en deel had uitgemaakt
 van het nazi-regime zou het allemaal heel anders liggen. Ik begrijp alleen
 niet waarom...