Japie Barbiesjes en de burgerrechten

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Dec 25 12:29:34 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Marc,

Je hebt uitstekend de intentie van Japie's kreet begrepen! Japie oefent
kritiek uit op D66-experts als tv-ridder Van Wijk en dezulken die steeds de
Afganistan-kwestie bekijken vanuit defensie en internationaal strategisch
perspectief. Dit is het perspectief van de machthebbers. Op het laatste
moment schijnt ook het D66-verkiezingsprogramma nog even vanuit dit
perspectief te zijn gecorrigeerd op 11 september, terwijl de drukker even
moest wachten.

Allemaal onzin natuurlijk, afgezien dan van het aspect van de eenzijdige
oorlog, onconventioneel nu het om een groep terroristen gaat in plaats van
een geografische eenheid met een (rudimentaire) staatsvorm als vijand. Voor
een internationale reactie hebben we al lang structuren als Nato, verdragen,
een leger als internationale politie e.d. Je hoeft eigenlijk alleen maar
tijdens je stoelgang te controleren of die structuren passen op het nieuwe
incident. Helaas, bekijken alle partijen het conflict alleen vanuit het
defensie-perspectief.

Het is natuurlijk veel socialer en dichterbij huis om vooral aandacht te
vragen voor de interne gevolgen op sociaal gebied, de grappen en grollen van
anti-humanistisch rechts. Dat had ik eigenlijk verwacht van D66. Maar ja,
met het flut leiderschap van De Graaf schiet je weinig op. Voor Japie is 11
september 2001 dus 1. een militair-strategische toetsteen, maar vooral 2.
een sociaal conflict verhogende aanslag. Het benauwt mij des te meer nu
allerlei regeringspersonen na een paar maanden beweren dat de etnische
conflictuitingen (850 volgens de politie) afzwakken, overwaaien. Zo van,
gaat u maar rustig slapen. Dit is een enge, actionistische benadering, die
geruststelling zoekt in het uitblijven van openlijke haatacties. Maar erger
is wat op het cognitieve vlak gebeurt: dat massaal kopen van de Koran,
bijvoorbeeld, zou wel eens een beschaafd zoeken naar bevestiging van een
globaal vooroordeel kunnen zijn! En je zou deze ontwikkeling met meer
elementen kunnen uitbreiden.

Zoals je terecht afsluit: de bedreiging komt van binnenuit. En die
bedreiging wil ik ook wel een naam geven: de spiraal van het zwijgen van de
machtelozen, en de arrogantie van de spraakmakende dominante groepen. De
'Spiral of Silence' theorie, voor de eerstejaars communicatievinders onder ons.

Japie aan de kerstboom? Ach, voorzover ik weet is Japie geen lid van een
s.m.club, hoewel het lidmaatschap van D66 er wel op begint te lijken...

Henk Vreekamp, Utrecht