LN - toch wat anders

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Dec 17 07:39:43 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Remko,

Ik denk toch dat er wat verschillen zijn tussen Fortuyn en Haider. Appels en
peren.

Haider plaatste een en ander in een racistisch concept, nam geen afstand tot
allerlei aanslagen en moorden op migranten en zigeuners. Kortom, de
Duits-Oostenrijkse conventie bij rechts. Zoiets kun en mag je Fortuyn niet
verwijten. Pas op, overdrijving en onwaarheid zijn makkelijk te weerleggen
en spelen LN in de kaart en faciliteren een fortuinlijke slachtofferrol.
Fortuyn is namelijk slim, en ook niet een fascist als Janmaat, of die andere
intellectueel, dr. Haider. Maar ja, je moet wel van rot fruit houden...

Het slimme van Fortuyn is dat hij plattitudes, waarheden-als-een-koe,
koppelt aan anti-migratie suggesties en meer. Islamisme en Arabische naties
zijn inderdaad onmiskenbare voorbeelden van hoe het absoluut niet moet:
dictaturen, vrouwenhaat, censuur, en wat dies meer zij. Gevoegd bij hun
rancune als loosers tegen het Westen - ik wacht nog op een goede analyse van
het Occidentalisme, de houding van het Oosten tegen het Westen - gaat het
inderdaad om explosief materiaal. Vanuit deze analyse accepteren dan ook
vrijwel alle Westerse regeringen en hun linkse intellectulen (jazeker, ook
die gezien hun zwijgende instemming!) het platgooien van Afganistan, althans
de islamisten.

Een typisch Occidentalistisch reactie is verder ook de complot-theorie
reactie vanuit Arabische landen als zou de recente, belastende haat-video
van Bin Laden een Hollywood-fake zijn van de CIA. Het overdragen van de
video aan de VS schijnt trouwens de vrijkoop van een Bin Laden relatie in
Hilalabad te zijn ... Het onderlinge verraad doet mij denken aan dat in
Palestina - niet voor niets lijkt de Israelische Mossad zeer gedetailleerd
op de hoogte te zijn van wie terrorist is zodat ze zelfde individuele auto's
kunnen beschieten! Zo bezien, zijn IRA en ETA veel beter ingeplant in hun
eigen omgeving.

Verder appelleert Fortuyn aan de oppositie van christenen versus moslims.
Daarmee spiegelt hij de houding van nogal wat imams die christenen en homo's
maar varkens of onwezenlijke heidenen vinden. Dus ook deze uitspraak kun je
politiek niet vruchtbaar bestrijden zonder tegelijk nogal wat moslims een
sociaal-culturele opdoffer te verkopen. En daarmee wordt bestrijding van
Fortuyn zwak, want Fortuyn en 25-40% moslims in Nederland zijn als tegendeel
elkaars gelijken. Dat is dus het strategisch slimme van Fortuyn: voor wie
hem bestrijdt heeft hij gelijk een weerwoord, zo van 'waarom hebt u wel
commentaar op mij en niet op die reactionaire moslims?'

Kortom, de man moet slimmer worden bestreden. Ik wantrouw tenslotte de polls
als zou alleen de VVD electoraal lijden van F. Ik zou wel eens de
(suggestieve?) vraagstelling willen zien van de marketingbureaus.

Henk Vreekamp, Utrecht
----------------------

At 18:36 16-12-01 +0000, you wrote:
> [...]
>"de islam als systeem is een verschrikkelijk systeem"
>"ik wil niet nog meer islamieten in nederland"
>
>het ergste vind ik altijd dat zo'n snob die zijn leven lang in rijke blanke
>bevoorrechte buurten woont, met sit soort dingen in sommige peilingen 13
>zetels zou hebben nu.
>Als ik me niet vergis zijn dat 1.3 miljoen nederlanders
>Ik heb Haider zulke uitspraken nooit horen maken, ben benieuwd of de
>nederlandse politiek/media bereid is Fortuin te accepteren, uit angst voor
>verlies van kiezers (hun kiezers), dat zou de grootste en meest

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66