Partijcratie

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Dec 4 11:02:19 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Discussiegenieters, discussiegenoten,
>
> Met toenemende bewondering kijk ik naar het optreden van Bert Bakker.

Mee eens.
Het was een daadkrachtig optreden dat navolging verdient.

> Ik vraag me dan ook serieus af of Melkert ooit zal uitvlinderen.

Het ontpoppen afwachten? ;)

>  Bert is terecht weggelopen uit de vergadering, waarin deze agendavolgorde door een afgesproken overval werd vastgesteld. Ad hoc partijen als Leefbaar Nederland spinnen er garen bij.  D66 moet niet aan zo'n meritopartijcratie deelnemen. Want dan stelt democratie echt niets meer voor. Als partijen elkaar uit de wind houden en niet toe willen geven aan de inhoud van een samenleving aangaande zaak, klopt er iets niet meer.

Er klopt al heel lang iets niet meer.
Het primaat van de politiek wordt met rasse schreden overtreden, die
zelf kennelijk geen remmende werking kent t.o.v. haar eigen optreden en
zich in toenemende mate als plaatsvervangend ziet voor de "overheid".

Een democratie die bij voortduring de eigen huishoudelijke regels ter
discussie stelt en/of moedwillig overtreedt kan zich niet beroepen
democratisch te zijn.

De democratie en besluitvorming moet terug naar de burger.
De politiek heeft (volledig) gefaald in deze.

Henk Elegeert