Partijcratie

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Tue Dec 4 03:27:21 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Discussiegenieters, discussiegenoten,

Met toenemende bewondering kijk ik naar het optreden van Bert Bakker. Tijdens een Tweede Kamercommissievergadering, waarbij de agenda voor een aantal te behandelen onderwerpen werd vastgesteld, en die als normaal wordt bijgewoond door 1 vertegenwoordiger per fractie, vond opeens een overval van PvdA-ers en VVDers plaats. De behandeling van mogelijke misbruik van ESF-gelden moest op korte en in korte termijn plaatsvinden, evenals de motie Van Gijzel-Leers over de transactie ex art 74 Sr jegens de bouwondernemingen voor een kennelijk wat overvloedige declaratie van de bouw van een tunnel (waarin de treinen volgens mij vaker gaan stilstaan dan rijden) aan het adres van Benk Korthals.

Bert pikte dit niet en verliet de vergadering. Godzijdank is dit door een wakkere vertegenwoordiger van de media opgepakt en vanavond bij Den Haag Vandaag (en vooral van Gisteren) werd hierover aan Hans Dijkstal vragen gesteld. Hij wist niets van onderlinge afspraken en kon zich het ook niet voorstellen.

Mijn ervaring na 8 jaar Gemeenteraad van Utrecht (en dan voornamelijk de ruimtelijke ordening, wonen, Hoog Catharijne en Leidsche Rijn, dat ik steevast spel als Leidse Rijn) is, dat onderhandelen met de PvdA een uiterst moeizaam proces is, ze geven nooit toe en willen steeds meer terug en dan nog weer een aarzeling , terwijl er met de VVD prima te onderhandelen is. Ze willen wat van mij (namens D66), maar ze zijn niet te beroerd daar wat voor terug te geven. Als de deal gesloten is.houden ze zich aan het gegeven woord, en willen bij voorkeur ook niet meer te veel discussie daarover. De vergadertijd hoeft niet nodeloos opgerekt te worden. Ad Melkert staat bekend als een typische PvdA onderhandelaar: hij is nooit tevreden en heeft als bladrupsje nooit genoeg. Zalm werd er gek van. Ik vraag me dan ook serieus af of Melkert ooit zal uitvlinderen.

Het kan niet anders dan dat deze deal tussen de partijen gesloten is. Dijkstal is tevreden, want Benk wordt niet meer lastig gevallen, Melkert is tevreden, want zijn rol als Minister van Sociale Zaken bij de ESFsubsidies staat verder niet ter discussie. Bert is terecht weggelopen uit de vergadering, waarin deze agendavolgorde door een afgesproken overval werd vastgesteld. Ad hoc partijen als Leefbaar Nederland spinnen er garen bij.  D66 moet niet aan zo'n meritopartijcratie deelnemen. Want dan stelt democratie echt niets meer voor. Als partijen elkaar uit de wind houden en niet toe willen geven aan de inhoud van een samenleving aangaande zaak, klopt er iets niet meer.

Tjerk