Orgaandonatie: ontvanger centraal, niet de donor

Sat Dec 1 12:05:34 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Lenny <LBruce at footprinting.com> (ik dacht dat je dood was ?), schreef:
>Lenny heeft de indruk dat deze discussie soms een beetje de kant opgaat
>van: Als je jezelf niet als donor meldt, je ook geen beroep kan doen op
>een orgaan als dat nodig mocht zijn.

 Lijkt me ook. Uiteraard is het exact omgekeerd maar de mensen die -door
 hun eigen stellingname- zich dan een transplantatie door de neus geboord
 zien, draaien de zaak voortdurend om zonder zich te bekommeren om de
 gevolgen die zulks meebrengt voor de mensen, die daadwerkelijk een
 transplantatie behoeven.

>Misschien (...) staat het een gewoon los van het ander.

 Voor de mensen die geen donor willen zijn, staat het ongetwijfeld los van
 elkaar (kwestie van kop in het zand steken); voor de mensen, die om een
 orgaan zitten te springen, is de koppling uiterst reeel. Maar de eersten
 bekommeren zich niet om de laatsten, slechts om zichzelf, vandaar hun
 stellingname. Ze wensen geen enkele verantwoordelijkheid te nemen voor de
 ander, alleen voor zichzelf.

>Het al of niet donor zijn van de potentieele orgaan-recipient (...)
>getuigt van een schrikbarend geestelijke armoede.

 Ga jij dus ook weer de mist in... Probeer je eerst eens in te leven in
 een ander voordat je zoiets idioots zegt.