Transparantie zonder gestructureerd beleid: extra onrechtvaardigheid

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Aug 29 05:42:27 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Lijsters en andere programmaschrijvers,
>
> Afgelopen zaterdag bracht De Volkskrant een interessante pagina, geschreven
> door Arnold Jonk (Stichting Expertise Centrum): 'De fictie van
> transparantie' (25.08.2001, p. 5Reflex). Enkele punten uit de analyse van de
> huidige 'mondige burger' politiek.
>
> 1. Uiteenlopende capaciteiten bij de burgers:
> De filosofie van de mondige burger via transparantie (openbaarheid) is in
> wezen afgestemd op de (kleine) minderheid van hoger opgeleiden. Met name
> [...]

Ja kijk, dit is een belachelijke redenering.
Mondige burger MBO of hoger opgeleid. Vervolgens wordt het mogelijke
interesse gebied afgeperkt tot datgene wat voor de gemiddelde burger
nauwelijks interessant is. Daarop volgt een conclusie op basis van de
eigen beperkte geformuleerde voorwaarden. Dan wordt ook nog eens aan de
vaardigheden van de gemiddelde burger getwijfeld. Vervolgens worden dan
een aantal uitzonderingen opgevoerd en uitgerekend een probleemstelling
die wel degelijk in aanmerking komt voor een mondige of betrokken burger
en waarvoor de transparantie nu juist wel van belang is, wordt
toegedicht aan hen die daar niet veel meer mee kunnen.

Door redenerend zouden enkel zij die minimaal MBO'ers en hoger opgeleid
zijn in aanmerking komen voor de democratie. Dat lijkt me onhoudbaar.
"Uiteenlopende capaciteiten" is nu juist een van de/DE uitdaging voor de
bestuurslagen.
Transparantie vraagt om een inspanningsverplichting van besturen ook
transparant te worden in de communicatie naar de burger toe. Niet enkel
tot een selecte of voorgeselecteerde doelgroep.

Kortom: De redenering zakt als een plumpudding in elkaar.

Henk Elegeert
PS. Helaas het gehele artikel niet gevonden op internet. :(