Houseparty verplaatst naar Zeeland

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon Aug 27 11:30:15 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"H. van Meeteren" wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Iedereen die wel eens zo'n party heeft meegemaakt weet: hoe illegaler hoe
> beter, hoe opgejaagder, des te cooler.

Ook waar, maar pas nadat organisatoren ten onrechte voor zaken
verantwoordelijk waren gesteld en de party's werden verboden. De
drijfveer nu is dat men zich niet wil laten beperken door kortzichtig
gedachtegoed bij de overheden.

En natuurlijk is het cool als je toch iets doet waar de overheid "nee"
tegen heeft gezegd. :)
Maar juist hier ligt het discriminerend karakter van het
overheidsoptreden.

Het overheidsoptreden criminaliseert de jongeren, doordat de jongeren
zich in tal van bochten moeten wringen hun wensen gestalte te geven. Het
is hier de overheid die faalt in haar vermogen zich aan te passen aan de
gewijzigde omstandigheden (houseparty's moeten in het groot). Zij zou
zich actiever moeten opstellen in het begeleiden van grootschalige
evenementen.

> Gaan de overheden ook dit
> verschijnsel institutionaliseren, dan verzinnen de jonkies wel weer iets
> nieuws: niets is zo mooi als buiten de orde opereren. En gelijk hebben ze.

Ook waar, echter men is, vlgns. mij, pas buiten de orde gaan opereren
nadat een aantal initiatieven op oneigenlijke gronden werden verboden.
Op deze wijze lijken we te willen gedogen dat overheden bepaalde groepen
jongeren kan en mag uitsluiten in het realiseren van wat de jongeren als
een belangrijke vorm van vermaak en cultuurgoed zien. Het is niet aan de
overheid hier als "rechter" op te treden. Jongeren die vorm en inhoud
wensen te geven aan hun eigen cultuurgoed moeten daarin juist worden
ondersteund.

De overheden moeten meer anticiperen op deze ontwikkelingen. Zie ook de
recentelijke problemen m.b.t. vervoer van en naar deze happenings.

Henk Elegeert