Racisme beschermde Singh Varma

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Aug 24 23:20:54 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Er wordt nogal wat drukte gemaakt rond GL dat de laatste tijd aarzelde om
Varma af te vallen (Rosenmoller na lang dralen: 'Ik voel me belazerd').

Grappig is echter dat niemand even doordenkt en vervolgens de behoefte
gevoelt om een aanklacht wegens racisme in te dienen tegen Groen Links, nu
wel duidelijk is dat men jarenlang bepaalde signalen heeft doodgezwegen.
Kennelijk begrijpt niemand dat je als partij zelf van het racistisch
gedachtengoed uitgaat als je iets verzwijgt over een minderheid uit angst
dat derden zou kunnen gaan discrimineren, of dat discriminatie zou worden
'verergerd' als iets negatiefs bekend wordt.

Racisme schept namelijk haar eigen paradox: de anti-racist wordt racist, met
angst en een negatief mensbeeld als halfgeleider.

Het laat zich een vergelijken met onze postmodernisten die waarheden en
vooruitgang relativeren of als onwaar bestempelen, de functie van de
democratie zien gefragmenteerd en verspreid over onverwachte domeinen
(geloof a la De Beus). Het grappige is namelijk hier dat alleen wie in de
luxe van het modernisme leeft, kan beweren dat we in een postmoderne tijd
leven. Kortom, het postmodernisme kan alleen bestaan zolang datgene bestaat
wat ze zegt te bestrijden.

Henk Vreekamp, Utrecht

P.S. Voor derde alinea refereer ik aan Sartre (Sur la question juive) en een
aforisme van Wittgenstein.