Regime Sharon

r.r. de tempe raimond.de.tempe at HCCNET.NL
Wed Aug 15 17:13:44 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

ik ga me je mee waar je een claim constateert. Maar - dan moet er een
machtsinstantie zijn, die iets gaat ondernemen, als ik of jij of iemand met
die claim aankomt, om uitvoering te effectueren. Anders blijft het weer bij
de aanklacht per open brief. Soms wil daar wel iets van uit gaan. Maar mijn
cynisme wordt voor een deel ingegeven door het besef, dat je (men) zalden
verder komt, bij het zich richten tot een machtsblok. Of het nu een
plaatselijke potentaat is, of een machtig handelsblok - men moet de moed ,
het vermogen tot volhouden en het vertrouwen van een Willem de Zwijger
hebben, om toch iedere keer die veelal vruchteloze actie te ondernemen. En
ik ben niet voorzien van die eigenschappen in die mate. En de teleurstelling
van het vruchteloos pogen is soms slechter te verdragen, dan van het zich
cynisch omkeren met de verzuchting "als ze niet luisteren naar gezond
verstand, dan zoeken ze het maar uit". Tot datzelfde cynisme behoort de
constatering dat allerlei lieden meer energie steken in het beoefenen van
allerlei sprookje en schone verlangens, in plaats van het gezond verstand
te scherpen op het minimaal haalbare. Wat niet wegneemt, dat ik groot
respect heb voor een persoon als Nelson Mandela. Want ik had dat nooit voor
haalbaar gehouden!

Groet, /raimond de tempe