Regime Sharon

Sun Aug 12 10:59:16 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Louis S. Madarasz <madarasz at XS4ALL.NL>:
>Het wordt tijd voor een ultimatum aan Israel.

 Ik, daarop:

 Remko de Knikker <remkodeknikker at HOTMAIL.COM>:
> [...]
>lekker kunnen roepen: zie je wel, precies zoals ik zei, dat het zou gaan.
>Fantastisch, kletskoppen! Ondertussen, bestellen we natuurlijk gewoon voor
>650 miljoen gulden Israelisch militair wapentuig, kopen we met zijn allen
>Israelische mais en sinaasappelen, wellicht gemoraliseerd door te zeggen dat
>we anders de Palestijnen van hun baantjes beroven. Ik stoor me hier dood
>aan, aan dit krachteloze, daadloze geklets. Stel nu eens iets voor wat
>praktisch uitvoerbaar is, iets simpels als diplomatieke boycot,

 Maar men HEEFT dus te maken met een domme ambassadeur die op die begrafenis
 raaskalt over 'de goede betrekkingen tussen Israel en Nederland'. Zolang
 dit soort idioten z'n gang kan gaan (sterker nog: carriere maakt OMDAT men
 dit soort extremistische standpunten inneemt !), hoeft men dus niets te ver-
 wachten van de overheid. De Nederlandse regering is domweg pro-Israel.

 Een overheid die een andere koers gaat varen, wordt genadeloos afgestraft
 door de Joodse, de Christelijke en de Humanistische lobby. Daarmee wordt
 het wel uiten van kritiek inderdaad iets van intellectuelen (en beslist
 niet van alle). Dat is al meer dan 50 jaar zo en dat zal voorlopig wel zo
 blijven -zelfs als het huidige conflict zou uitlopen op de zoveelste massa-
 moord op Palestijnen. Om de een of andere reden gelden voor Joden (en dus
 voor Israel, al zie ik zelf het verband tussen die twee niet) andere normen
 dan voor de rest van de mensheid.

 Zolang die andere normen gelden, is er weinig aan te doen. Je kan het aan-
 kaarten: 1) wat zijn die andere normen dan precies (poog ze zo exact mogelijk
 te omschrijven; sommige zijn wellicht fictie), 2) waaruit komen ze voort,
 en 3) kan men er wat aan doen ? Met name vraag 3 is in de praktijk een bron
 van ellende gebleken.

 't Lijkt een problematische zaak want de Joden hebben al duizenden jaren
 problemen met iedereen om hen heen. Jammer dat men zoiets in onze maat-
 schappij niet mag onderzoeken; kennelijk is dat onderdeel van het probleem.
 Men mag Joden wel discrimineren (momenteel niet maar dat is de tijdgeest, er
 komt ongetwijfeld een dag dat het weer wel mag), of tot heiligen verklaren
 maar men mag niet weten waarom (of waarom juist niet).

 Persoonlijk vind ik dat men de zaak moet toespitsen op personen, vandaar dat
 ik deze discussie pinpointe op Sharon -dat vind ik een buitengewoon enge
 man. Maar dan heb je het alweer: men mag natuurlijk nooit zeggen dat elke
 Jood zo'n monster is als Sharon, maar om de een of andere reden mag men OOK
 niet zeggen dat Sharon een Jood is, NADAT men heeft geconstateerd heeft dat
 de man monster is. Ook het omgekeerde mag niet; in de combinatie alleen al
 zou een suggestie schuil gaan.

 Om de een of andere reden (en dat zal dezelfde wel zijn) kan men bij Joden
 -en dus bij Israeliers- de zaak niet toespitsen op personen. Dat zou onei-
 genlijk zijn: het GEHELE volk is aansprakelijk voor de daden van de enkeling
 (kortom: Joden zijn OF monsters, OF heiligen -er zit niets tussen en de ene
 persoon is niet dit en de ander dat).

 't Is mij een raadsel waarom. Personen kunnen denken en zijn dus aanspreek-
 baar op wat ze doen; volkeren kunnen niet denken en zijn dat dus niet. Het
 lijkt eigenlijk zo simpel...

 Wat je wel kan doen, dat geeft Remco hierboven al aan. Wat let een mens om
 geen artikelen uit Israel te kopen ? Ik doe dat zelf ook niet (nooit gedaan
 trouwens). Een sinaasappeltje uit Israel is -wat mij betreft- 'besmet fruit',
 dat koopt een beschaafd mens niet.

 Dan maar liever scheurbuik...