jeugdbeleid

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Aug 8 18:52:23 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ramon Barends wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Beste mensen,
>
> Als lid van de meedenkgroep jongerenbeleid van de gemeente Nijmegen ben ik
> momenteel bezig met de jeugdnota 2001-2004.
>
> De inspraakfase is momenteel gaande en ik wilde jullie vragen of jullie nog
> leuke orginele ideeën hebben mbt jeugdbeleid.

Wie doet eigenlijk de "inspraakfase"?
En wat is het doel daarvan?

Belangrijk lijkt me dat "Allemaal tellen ze mee" ook werkelijk iedere
jongere wordt bedoeld, ook diegene die niet (politiek) actief is of wil
zijn.

Tevens lijkt me belangrijk niet daar geld te stoppen waar dit via andere
wegen reeds (ruim) voor handen is.
Ook jongeren geven vaak voor de hand liggende antwoorden daar waar een
goede inschatting van de werkelijke behoeften vaak pas duidelijk worden
naarmate men (de jongeren) zelf inzicht hebben in wat er al geregeld is
en hoe.

Daarom zal de BASIS-visie voor de komende jaren moeten worden ontwikkelt
samen met de Jeugdmonitor en de jeugd en jongeren, waarbij de
Jeugdmonitor ook als opdrachtgever kan
functioneren voor verdere/nadere onderzoeken.

Bepaal vooraf aan welke criteria de jeugdnota 2001-2004 moet voldoen en
welke doelen als haalbaar moeten worden geacht en waarom, welke door de
Jeugdmonitor samen met de jeugd en jongeren (kunnen/moeten) worden
ingevuld.

Vermijdt in elk geval dat je de illusie wekt van inspraak waarbij
uiteindelijk
(bejaarde) politici gaan bepalen wat er wel of niet gaat gebeuren voor
jeugd en jongeren.

Een leuk idee is om alle jongeren actief te laten deelnemen op de
deelterreinen waarvoor hun belangstelling bestaat. Die participatie vorm
te geven in de richting van beleidsimplementatie van hun keuze en hun
daarin actief te blijven betrekken.

Groet,
Henk Elegeert