Ambtenaren moeten homo's trouwen ? reply op Marc-Jan

Ramon Barends (D66) r_barendsd66 at HOTMAIL.COM
Mon Aug 6 21:35:51 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: Marc-Jan Ahne <mjahne at home.nl>
>Op het moment dat ik prive reageerde naar Ramon was dit omdat ik
>veronderstelde dat deze discussie inmiddels wel afgerond zou zijn na drie
>weken zonnig Toscane. Wanneer Ramon behoefte voelt een inhoudelijke reactie
>te
>geven op de mail die ik hem stuurde dan heeft hij bij deze mijn toestemming
>deze te forwarden.

Helaas kan ik die bewuste mail niet terugvinden, dus als Marc-Jan die alsnog
zelf wil posten... graag. Ik reageer wel en Wim waarschijnlijk ook. Dit
gehakketak krijg je dus als je prive mailt en deze niet op de lijst mag
afdoen omdat de discussie nog loopt. Maar goed.

> [...]
>Henk
>is wanneer iets een gewetensbezwaar is en wanneer dat geaccepteerd wordt.
>Ik
>heb persoonlijk bezwaren tegen het verzoek vanuit Marokko om huwelijken
>onder
>de 18 jaar toe te staan. Mocht dit na een democratisch besluit wet worden
>mag
>ik mezelf dan ook onder de gewetensbezwaarden scharen? Ik heb helaas geen
>boek
>waarop ik me kan beroepen maar het bezwaar bestaat wel degelijk.

Vertel eens welke gewetensbezwaren je hebt Marc-Jan, dan kunnen we verder
praten. Het geloof is algemeen erkend, zodanig dat het de algemene norm is
geworden. Cultureel-historisch dus, zoals Wim al schreef.

Het christelijk geloof is gewoon in de meeste gevallen de norm geworden. We
geven ruimte aan de mensen die niet geloven, maar dat betekend niet dat we
alles overboord moeten gooien. Individualisering was toch een groot goed bij
D66 ?

> [...]
>citeer uit een eerdere mail: "hoe kan het zijn dat bepaalde vormen van
>'ongelijke behandeling' worden bestreden met een andere -mijns inziens veel
>ernstiger- vorm van 'ongelijke behandeling'". Niemand schijn me uit te
>kunnen
>leggen waarom er sprake zou zijn van ongelijke behandeling, die ontstaat
>pas
>wanneer je toe zou geven aan de gewetensbezwaren (de ene ambtenaar mag
>huwelijken dan wel weigeren en een ander niet). Graag verzoek ik een van de
>beide heren uit te leggen waarom ik het hier verkeerd zou zien.

Dit is toch al gepasseerd. De gevolgen voor Eringa zijn groter - geen baan
meer; dan van de trouwende homo - die kunnen toch gewoon trouwen, en ook
niet door Eringa, die weigert.

groet,
Ramon.

Download MSN Explorer gratis van http://explorer.msn.nl/intl.asp