Singh Varma als slachtoffer van positieve discriminatie

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Aug 1 00:43:08 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 22:31 31-07-2001 Tuesday, Erik van den Muijzenberg wrote:

>b) Mensen geld beloven voor een project, en vervolgens niets
>betalen, lijkt me laakbaar gedrag. Maar is het oplichting?

--------
Bedrog:

Art. 326 . Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te
bevoordelen, hetzij door het aannemen van
een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige
kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van
verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter
beschikking stellen van gegevens met
geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot
het teniet doen van een inschuld, wordt, als
schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie
jaren of geldboete van de vijfde categorie.
---------

Lijkt me niet dus. Het is een civiele aangelegenheid: als de "belofte" het
karakter draagt van een overeenkomst (waarschijnlijk mondeling) dan kan de
civiele tegenpartij, in casu de benadeelde stichting, een prestatie eisen.
Singh Varma hoeft slechts twijfel te zaaien omtrent de hardheid van de
overeenkomst ("Ik heb slechts gezegd mijn best te doen") om de overeenkomst
als ongeldig te verklaren ("er was geen overeenkomst").

De civiele oplichting (3:44 lid 3 BW) lijkt me ook niet van toepassing.

Het enige dat overblijft is een onrechtmatige daad (6: 162 BW). Schade
toebrengen aan een ander door handelen in strijd  met hetgeen
volgens  ongeschreven recht in het onderling verkeer betaamt
(zorgvuldigheidsnorm).

Hein Westerouen van Meeteren