Amsterdam referendeert: winnen met 3% van de stemmen

Thu Apr 26 15:25:01 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 04:38 26-04-2001, Tjerk Jouwstra wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Uit de opmerkingen van Erik naar aanleiding van Mark's geworstel met het
>referendum kopiëer ik het navolgende:

Neenee, dat staatje was van doctor Fluks. Ik heb er al op
gewezen dat het niet klopt: die drie procent, dat zijn niet
de winnaars, die 19,5 procent zijn de verliezers.

>En vervolgens Erik's conclusie:
>Mijn conclusie: een correctief referendum win je niet met
>louter demagogie.

Inderdaad. Dat hou ik staande.

>Hoe win je in zo'n geval dan wel een correctief referendum! Dit is toch niet
>meer dan een wassen neus, waar bijvoorbeeld arme Vincent veel te veel uren
>in heeft gestopt? Door de te lage opkomst konden de aanvragers van het
>referendum (die tegen het raadsvoorstel waren) het toch nooit halen?

Het besluit ook voor de binnenstad van Amsterdam een
deelraad in te stellen is in de gemeenteraad genomen.
Er zijn toen al argumenten voor en tegen aangevoerd.
De argumenten voor gaven de doorslag.

Vervolgens heeft een groep burgers gemeend een correctief
referendum te moeten aanvragen. In Amsterdam is dan sprake
van een soort tweetrapsraket. Eerst moet er een zeker aantal
stemmen worden opgehaald om uberhaupt een referendum uit te
schrijven, en als dat gelukt is moeten er voldoende stemmen
worden gehaald tegen het reeds genomen besluit.

Het eerste is gelukt, het tweede niet. Blijkbaar waren de
argumenten tegen een deelraad binnenstad niet sterk genoeg.

Het is niet zo dat een correctief referendum per definitie
mislukt. In Amsterdam is de vorming van de stadsprovincie
afgestemd. Ook niet geheel op basis van argumenten overi-
gens. Dat blijft natuurlijk een moeilijk punt. Wanneer je
een brandende kwestie moet uitleggen aan grote groepen
mensen die niet geschoold zijn in het verwerken van infor-
matie, wordt de grens tussen toelaatbare versimpeling en
louter demagogie erg dun.

>Hoe corrigeer je een referendum?

Je kunt je afvragen of het terecht is om een opkomstdrempel
in te bouwen. Aan de andere kant *moet* er wel een drempel
zijn, anders zou over elk wissewasje een referendum worden
gehouden. Dat brengt veel kosten met zich mee; ik denk dat
onze geachte doctor de kosten, ook in zijn beide alterna-
tieven, toch wat onderschat, terwijl hij tevens weinig oog
lijkt te hebben voor het feit dat de stembureaus door vrij-
willigers worden bemand terwijl ook de partijorganisaties
voor een belangrijk deel steunen op vrijwilligers.

Directe democratie, of een permanent referendum, klinkt
heel mooi, maar leidt tot nog meer korte termijn-denken,
en tot het optreden van nieuwe klassentegenstellingen -
tussen de information haves en idem havenots. Daar heb ik
op deze lijst en elders tal van discussies over gevoerd
met de heer Westerouen van Meeteren; ik zal die nu niet
herhalen.

>(die nu al zijn hart vasthoudt voor het utrechts referendum)

Dat is een heel ander soort referendum, namelijk raadplegend.
Net als het eerste Amsterdamse referendum (over de autoluwe -,
danwel autovrije binnenstad).

In Utrecht zullen de inwoners twee varianten krijgen voorge-
legd over het stationsgebied. De uitkomst is een *advies*
van de inwoners aan de raad over *een nog te nemen besluit*.
Niet het al dan niet intrekken van een reeds genomen raads-
besluit zoals gisteren in Amsterdam.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl