In de politiek valt niets te verdienen (Amsterdam referendeert)

Vincent vinc at CHELLO.NL
Sun Apr 22 22:27:03 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Dr. Marc-Alexander Fluks" wrote:

>  Zodirekt bij de VPRO (DNW, 21:40) een programma over dit soort politieke
>  verloedering (en over het verzelfstandigen -dat ik van de week aan de kaak
>  stelde).

Wat voor politieke verloedering? Zit je nu niet van alles aan elkaar te knopen, wat niets met elkaar
te maken heeft, alleen om te bewijzen dat politiek bestaat uit baantjes jagers?

Wel ik kan je vertellen dat binnen onze partij, in Amsterdam,  de kar wordt getrokken door mensen die
een 40+ u/pw baan hebben. Ze offeren vrijwel al hun spaarzame vrije tijd op om de democratie nog
enigszins te laten functioneren. De enige mensen die een deeltijdvergoeding van de gemeente ontvangen
zijn de (3) raadsleden (1 wethouder, dat is voltijd). Die raadsleden doen het vaak bijna voltijd om u
te dienen, heer Flux. Dus: inkomstenderving van hun normale baan!! Ik weet dat het bij andere partijen
niet anders gaat. In de lokale politiek valt niets te verdienen.

Als je kijkt naar de begroting van een afdeling, dan heb je het over een paar duizend  gulden per
jaar. Daar kun je dus echt niemand van betalen. Alles gaat op aan een wederom door vrijwilligers
gedragen  partijblaadje. Vrienden verklaren me voor gek dat ik al mijn avonden al en jaar lang besteed
aan een tegengeluid tegen die waanzinnigen die weer zonodig een nutteloos referendum over een deelraad
moeten hebben. Dit bovenop de normale activiteit als afdelingsbestuurslid.Wat ik betaald krijg vragen
ze dan. Tja, niets. Nee, je moet er zelfs vet lidmaatschap voor betalen. Dan rollen ze over de grond
van het lachen.  Ach, lokale democratie doet ze niet zo veel. Het gaat toch goed? Ik echter denk dat
democratie absoluut niet vanzelfsprekend is!

Het wordt eens tijd dat mensen als de heer Flux zich gaan realiseren dat, zonder het legioen aan
lidmaatschapbetalende vrijwilligers door alle partijen heen, er helemaal geen lokale democratie
bestaat. Heer Flux, zet uzelf eens in, in plaats van misplaatste opmerkingen van de zijlijn te maken.

Met vriendelijke groeten, Vincent Nijhof

No lo sabía (oranje boven)
http://members.ams.chello.nl/vnijh/argentina