Borst

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Apr 22 10:08:36 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Greetje Verver wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
> From: "Mark Koek" <mark at koek.net>
[..]

> Blij dat je dit nog tussen sterretjes geplaatst hebt. Ik ga ervan uit dat
> die ouderen die nog via de radio kunnen en willen reageren nog niet
> afhankelijk zijn en zeker geen depressie hebben. Ik kan nu ook wel zeggen
> dat ik blij zou zijn met die *keuzemogelijkheid*, maar ik ben nu ook niet
> afhankelijk van derden die eigenlijk geen tijd voor mij hebben.  Zouden ze
> ook zo blij als in plaats van een pil tijd en aandacht aangeboden zou
> worden?

Je legt hier een directe verbinding tussen zorg(aanbod), depressie,
afhankelijkheidsrelatie, een keuze mogelijkheid en tenslotte een pil.
Niet noodzakelijkerwijs in de volgorde zoals hier geschetst.
Maar op deze manier kan ook ik de discussie niet voeren. Ook in die
discussie staat niet de patient centraal maar je eigen inschatting van
wat anderen vinden of de al dan niet terechte angst en speel je met deze
rol verwarring.
Dat draagt m.i. niet bij aan de helderheid van de discussie.

> Ik onderschat het intellect van de gemiddelde oudere dan ook niet, er is mij
> geleerd dat mensen die intellectueel zijn in hun leven minstens een keer een
> depressie doormaken.

Mooi, dan zit ik goed.

> Laat ze dit dan maar niet krijgen op het moment dat ze
> alleen en verdrietig zijn met een pil in de la.

Deze is in de richting van de patient onder de gordel. De essentie van
een depressie zit niet enkel in "alleen en verdrietig zijn" en is ook
vaak slechts een uitdrukking van een gevoel.
Bovendien staan voor hen die "werkelijk willen" andere middelen ter
beschikking en ligt het niet in de bedoeling dat een dergelijke pil in
de la komt te liggen en waarschijnlijk zelfs niet eens in Uw huis.

[..]

> In het normale leven (dus niet de tweede kamer) is deze indruk van jou
> beslist onjuist.

Je hebt tot nu toe nagelaten het "normale leven" te schetsen.
Ik krijg daarvan ook nog geen indruk, behalve de pogingen van de
christelijke politiek munt te willen slaan uit de huidige discussie en
de latent aanwezige angsten bij een belangrijk deel van de bevolking.

> Kijk het volgend jaar maar eens hoe belangrijk dit is voor de verkiezingen.

Je bedoelt dat de christelijke politiek gebruikmakend van latente
angsten haar positie weleens zou kunnen versterken?
Haar maatschappelijke verantwoordelijkheid verwaarlozend om open en
eerlijk het debat aan te gaan?
Niet in te spelen op deze latente angsten, maar die ook helpen wegnemen
waar deze volstrekt irreëel zijn.

> Respect voor anderen ongeacht leeftijd, huidskleur, geslacht of geloof is
> wat mij betreft nog steeds een van de belangrijkste waarden van een mens.

Dat ben ik helemaal met je eens en sta daar ook helemaal achter.
Dat verwacht ik ook van mijn christelijke medemens.

> Maar misschien loop ik al weer te lang mee om iedere keer weer de scherven
> die door ontactische uitspraken van anderen ontstaan zijn op te ruimen.

Het is wel heel dankbaar werk. ;)

Mvg,
Henk Elegeert