What's Wrong With Copy Protection : een buitenlandse inbreng

News system news at CDEGROOT.COM
Fri Apr 20 12:35:35 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek <mark at koek.net> said:
>Die uitspraak is ook erg van toepassing op de Zuidafrikaanse zaak over
>de AIDS-remmers, trouwens (waarin de farmaceutische industrie vandaag
>gelukkig eindelijk bakzeil heeft gehaald).

Gelukkig wel, maar hier is wel een nuancering op zijn plaats. Ik heb een paar
jaar in de farmaceutische industrie gewerkt (R&D bij Sandoz Pharma in Basel,
die van dat ongelukje in de Rijn destijds, ja), en het was toen al ontzettend
moeilijk om een medicijn rendabel in de markt te zetten.

De medicijnen worden steeds complexer, en de eisen steeds strenger. Het
destijds meest succesvolle product, Sandimmun (een product dat
afstotingsreacties onderdrukt en dus aan de meeste transplantatiepatienten
wordt voorgeschreven 'for life') kostte naar ik me herinner 750 miljoen
Zwitserse frank (zeg 1 miljard gulden) om op de markt te zetten. Deze
ontwikkelkosten worden voor een groot deel uitgegeven als de patentbescherming
op de werkzame stof al loopt - met de grotere complexiteit van de produkten en
de hogere eisen, wordt dat gedeelte van het trajekt steeds langer, zodat soms
2/3 van de patenttermijn al verstreken is voordat het produkt op de markt is.
Gedurende de resterende 1/3 van deze termijn (een jaar of vijf) moet dus een
gigantische investering terugverdiend worden, want op de dag dat het patent
afloopt staan de aanbieders van generieke produkten al klaar met medicijnen
tegen produktiekostprijs + een kleine winstmarge.

Nu heb ik geen medelijden met de farmaceutische industrie, ze kunnen best een
stootje hebben, maar deze tendens zorgt er wel voor dat een steeds kleinere
groep van fabrikanten (misschien nog maar de top-5) zich kan veroorloven om
nieuwe medicijnen te ontwikkelen. Ik vind het helemaal niet erg dat er aan het
patentrecht geknabbeld wordt, maar een alternatief om nieuwe produkten te
ontwikkelen is er niet. Zolangsaamaan denk ik dat een vrije markt met
patentbescherming (en dergelijke) helemaal niet de juiste oplossing is voor
een probleem als "hoe ontwikkelen we de beste en meest effektieve medicijnen
voor de wereldbevolking?". Kijk alleen maar naar de verhouding tussen
onderzoeksgelden besteed aan AIDS medicatie (voor mensen in rijke landen) en,
bijvoorbeeld, malaria-medicatie (waar de industrie donders goed weet dat ze
nooit een penny van hun investeringen terug zullen verdienen).