europa en het afslachten

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Apr 8 23:34:02 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 17:27 08-04-2001 Sunday, raimond de tempe wrote:

>Wat een illusie dus van die bureaucraten, om zich druk te maken over
>virusvrij, en die ander ebureaucraten in VS en Japan om hetzelfde te doen.

Raimond slaat een spijker op den kop.
De illusie van een virusvrije wereld is een technocratische droom. Het
gekke is dat de technocraten die deZe droom dromen andere mensen, die de
virussen accepteren, maar ook de natuurlijke resistentie (mits je de
virussen maar hun gang laat gaan, inclusief de natuurlijke weerstand die
daardoor optreedt, en dat is iets anders dan inenten...), afschilderen als
irreëel, asociaal  of doorgedraaid.

Naar mijn overtuiging is hetgeen wat nu gebeurt volstrekt irrationeel,
insane.  Raimond heeft het goed geschilderd: MKZ is een ziekte die nooit
volledig valt uit te roeien (gelukkig maar, maar daarover een andere
keer...), die erbij hoort als een griep of een ander virus. Wij mensen
kruipen bij griep ook even in bed en  zieken uit. Niemand die dan roept om
het massaal afslachten van alle mensen die griep hebben en allen die de
groep hebben overgenomen. Wel enten we de oudjes in, nemen een pijnstiller,
nemen vitaminen en bouwen onze natuurlijke resistentie op. Dat zelfde kan
gebeuren met de MKZ-ziekte. Maar daar komt de aap uit de mouw: ingeënte
dieren kunnen niet meer worden geëxporteerd, en de intensieve veelteelt
maakt het uitzieken onmogelijk. Dus doden we alle dieren met het
MKZ-griepje. Belachelijk.

Extensieve landbouw, eco-biologische landbouw -en veeteelt, regionalisering
van de markt, diversiteit van het boerenbedrijf, respect voor dieren. Dat
zijn de richtingen die we onomkeerbaar in moeten slaan. En MKZ accepteren
én behandelen, zoals onze voorouders het ook deden.