europa en het afslachten

Jos Horikx josh at BART.NL
Sun Apr 8 23:23:23 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 23:14 8-4-01 +0200, Mark Koek wrote o.a.:

>Ummm... maar ik schreef toch ook dat het Europees landbouwbeleid op de
>helling moet?

Jawel, maar vóórdat je zei: " ...Het moet echter wel heel erg zijn wil
de afweging in het nadeel van vrijheid uitvallen, wat mij betreft." zei
je iets anders, namelijk: "...En de beste manier om dat te bereiken is
m.i. de vervanging van de huidige centraal gestuurde Europese plan-
economie die we nu op landbouwgebied hebben door een weloverwo-
gen gereguleerde vrije markt"

En daaruit blijkt mijns inziens niet een relativering van het begrip
"vrijheid". De huidige regels zijn ingesteld door degenen die de zelf-
benoemde bewakers van die vrije markt zijn. Het is juist de praktijk
van de zgn vrije-markteconomie die oorzaak van deze ellende is, en
deze praktijk is: zorg voor zoveel mogelijk winst voor die marktpartijen
die zich het best georganiseerd hebben (zo werkt lobbyen nu eenmaal),
en als het fout gaat laat je de burger ervoor opdraaien.

(Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ik het mis heb, en dat het uitein-
delijk effect er een zal blijken van een grondige sanering, lees uitdunning,
van de agrarische sector)

Met vriendelijke groet,

JH