europa en het afslachten

Mark Koek mark at KOEK.NET
Sun Apr 8 21:40:07 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

raimond de tempe schreef o.m.:

> Maar de kern zit 'm weer in het puur zien van onze medezoogdieren als
> gebruiksartikelen. In plaats van het "humaniseren" en daarmee steeds minder
> benutten, in het dichten van die kloof tussen hen en ons (die kloof blijft
> er natuurlijk al wel deels), is de benutting steeds verder opgevoerd, tot
> absurde mate van slepen, industrialiseren e.d.! OM maar goedkoop te kunnen
> leveren. Niet iedereen hoeft vegetariër te zijn, maar er zijn best
> vleeseters, die niet zo vaak vlees eten, en voor het weinige best goed
> willen betalen. Dit weinige is dan te leveren met een humane veeteelt, die
> [...]

Ik blijf me verzetten tegen het vergelijken van de intensieve veeteelt
met massamoord, maar dat betekent nog niet (die indruk ontstaat
wellicht) dat ik de intensieve veeteelt een warm hart toedraag. Ik
behoor tot de groep die graag af en toe (maar niet dagelijks) vlees eet,
en ik ben bereid daar (veel) meer voor te betalen dan nu het geval is.

En de beste manier om dat te bereiken is m.i. de vervanging van de
huidige centraal gestuurde Europese planeconomie die we nu op
landbouwgebied hebben door een weloverwogen gereguleerde vrije markt,
waarbij veetransport wordt belast overeenkomstig het veroorzaakte
dierenleed en het risico op ziekteverspreiding (ofwel, veel geld per
kilometer).

Ik vind daarnaast dat we ons niet moeten laten verleiden tot het
afbreken van het vrije verkeer binnen Europa doordat daardoor nu een
veeziekte zich wat beter heeft kunnen verspreiden. Je kunt, zoals van
Meeteren, deze vrijheid bagatelliseren door een soort wereldcomplot te
definieren dat de enige profiteur van deze vrijheid zou zijn, maar
eerlijk gezegd lijkt me dat 'rijken-versus-armen'-denken lichtelijk
achterhaald. Elke persoon profiteert wel degelijk elke dag van deze
vrijheid, in de portemonnee en in het feit dat je niet in je handel en
wandel beperkt bent tot de paar honderd vierkante kilometer wereld waar
je toevallig geboren bent.

Inderdaad: aan vrijheid kleeft risico en dat moet je zorgvuldig afwegen.
Het moet echter wel heel erg zijn wil de afweging in het nadeel van
vrijheid uitvallen, wat mij betreft. Zolang er nog andere oplossingen
mogelijk zijn (wat in dit geval overduidelijk zo is, het Europese
landbouwbeleid moet gewoon op de helling) mag de vrijheid niet worden
aangetast.

Mark Koek