europa en het afslachten

raimond de tempe raimond.de.tempe at HCCNET.NL
Sat Apr 7 20:57:13 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Na lezen van de bijdrage van Hein van Meeteren: zelden ben ik het zo eens
geweest met hem als nu. Hoezeer ook het bezwaar van Mark Koek - ik ontkom
niet aan de parallel met het "stamping out" van ongewenste sociale
"virussen"  uit de menselijke samenleving. Zonder dan meteen te moeten
denken aan de idioterieën van de Europese rassentheorieën (en het geloof aan
een maakbare wereld, door het uitroeien van de ongewenste variant van het
leven!), dringt zich juist de parallel met de "burgeroorlog" en het
bestrijden van monteneros, linkse peronisten e.d onder het Argentijnse
generaalsbewind van 1976! Dat was ook "stamping out"! Alleen moest het weer
stiekum, dus geen brandstapels, maar in zee dumpen! Let wel - zelfs Hitler
durfde zijn bevelen niet op schrift te zetten, en de vernietigingsindustrie
moest ver af van het germaanse westen geschieden.
Maar de kern zit 'm weer in het puur zien van onze medezoogdieren als
gebruiksartikelen. In plaats van het "humaniseren" en daarmee steeds minder
benutten, in het dichten van die kloof tussen hen en ons (die kloof blijft
er natuurlijk al wel deels), is de benutting steeds verder opgevoerd, tot
absurde mate van slepen, industrialiseren e.d.! OM maar goedkoop te kunnen
leveren. Niet iedereen hoeft vegetariër te zijn, maar er zijn best
vleeseters, die niet zo vaak vlees eten, en voor het weinige best goed
willen betalen. Dit weinige is dan te leveren met een humane veeteelt, die
maar heel weinig volume levert, en zeer duur is.

Wat mij zo treft dat ik verwijs naar de illusie van de maakbare wereld, is
ook het beeld dat mij treft in het achterom zien naar de twintigste eeuw, de
bloedigste in de recente tijd -- en verreweg de bloedigste acties waren geen
platte veroveringsoorlogen, maar acties ter verbetering van het ras, of de
klasse, of de planbaarheid van de economie, de uitroeiing van armoe (die dus
geen van alle enig blijvend resultaat hebben opgeleverd, dan hooguit een
soort van uiterst cynisch post-industrialisme). En nu de dieren nog een
sparen!
/raimond de tempe