Europa en het afslachten [en meer]

Sat Apr 7 13:21:17 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl> schetste het probleem...
>MKZ, inenten, dierentuinen, ruimen...
>De werkelijke oorzaak van deze misdaad tegen het leven ligt in Europa.
>Nergens anders. (...)
>Hebben wij burgers ooit gevraagd om Europa? Hebben we ooit mogen stemmen?
>Willen we een Euro? (...) Willen wij als burgers dit wangedrocht dat
>Europa heet? (...)  De propagandisten van Europa zijn zeer stil, deze dagen.
>Waarom blijft Europa buiten de discussie?

 ...en ik poog het begin van een oplossing te geven.

 Zelf heb ik nooit veel opgehad met ideologieen. Maar nu de ideologieen op
 hun retour zijn, valt op dat er een vorm van verstarring voor in de plaats
 komt. De mens heeft zich niet weten te ontdoen van allerlei dwaze denkbeel-
 den, slechts van het stelsel dat de denkbeelden bond. Alles hangt tegen-
 woordig als los zand aan elkaar.

 Resultaat is een ongekende verstarring. De samenhang is weleenswaar weg,
 maar de waarden die ooit hebben samengehangen, leiden nu een autonoom
 bestaan; het gebrek aan samenhang uit zich als 'nihilisme', het autonoom
 voortleven van waarden als 'politieke correctheid'. Men doet dingen maar
 weet niet meer waarom ook al weer. Het ethische gezever van de pseudo-
 intellectuelen lijkt niet meer dan een wanhoopspoging om alsnog enige
 structuur in (althans de gevolgen van) een ander aan te brengen. Een
 vergeefse zaak...

 De robot-achtige reactie op de MKZ-epidemie, het dwangneurotische gedoe
 rond de Euro, het Zinloos Geweld en een incompetente -en dus machteloze-
 overheid, die van het onderwijs en de gezondheidszorg een enorme puin-
 hoop heeft weten te maken, hebben dan ook alles met elkaar te maken.

 Waren er nog ideologieen geweest, dan had het nooit zover kunnen komen.
 Dan hadden mensen de dingen een plaats weten te geven. Nu vormt het geld
 het enige bindende element in deze warboel en dat is een treurige zaak.
 Zoiets moet wel fout gaan en daarvan zien we dan ook steeds vaker de
 tekenen.

 Het doorbreken van verstarring is een lastige zaak. Het omgooien van het
 roer wordt immers beschouwd als een bekentenis. Een bekentenis die luidt
 dat men tot dusver een verkeerde koers heeft gevaren. Men zet daarmee
 vraagtekens bij de eigen competentie en wie doet zoiets uit vrije wil ?

 De warhoofden in Brussel zullen het roer pas omgooien nadat een groot
 gedeelte van de Europese veestapel is afgemaakt en de veehouders in op-
 stand dreigen te komen. Tot die tijd is Europa -opmerkelijk genoeg- 'MKZ-
 vrij' en betekent 'vaccineren' slechts dat men moet toegeven dat er in
 Europa mogelijk MKZ voorkomt. Dat 'toegeven' kost eurocentjes en dus
 stelt men de erkenning van het probleem zo lang mogelijk uit. Vandaar de
 verstarring.

 De reactie op de MKZ heeft mijns inziens niets met MKZ zelf te maken,
 net zomin als 'Zinloos Geweld' zinloos is of de problemen in het onder-
 wijs en in de gezondheidszorg iets met het onderwijs en de gezondheids-
 zorg uitstaande zouden hebben. De reactie behelst louter een reactie van
 deze tijd op alledaagse zaken, op problemen die die zich aandienen en
 waarop men geen passend antwoord meer weet te vinden. Vanwege de ver-
 starring & verwarring waarin men zichzelf heeft gebracht.

 Dan krijg je zulke waanzinnige uitspraken als van Karin Adelmund vandaag
 doet in de Telegraaf: 'Nederlands onderwijs zit bij de wereldtop.'

 Afgaande op een dergelijke infantiele opmerking, lijkt er weinig hoop.

 Marc Fluks, Amsterdam