Europa en het afslachten

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Apr 6 19:02:25 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Mark Koek" <mark at koek.net>

> De vergelijking van de situatie in de intensieve veeteelt (hoe verkeerd
> die verder ook is) met Latijns-Amerikaanse regimes en nazi-Duitsland,
> zijn een ernstige en wat mij betreft niet acceptabele belediging van de
> slachtoffers van deze regimes, die je daarmee op een lijn stelt met
> varkens, koeien en schapen.

Nee, had je gelezen wat ik schreef dat had je gezien dat ik het over "het
leven" heb. Respect voor het leven. Dat respect gaat veel verder dan een
cynisch economisch rekensommetje.  Elke misdaad tegen mens, dier of natuur,
is uiteindelijk economisch te rechtvaardigen. Economen zijn mensen die de
prijs van alles, maar de waarde van niets kennen. De waarde van het leven
valt niet in economische cijfers uit te drukken. Jouw redenatie leidt ertoe
dat economische wetten élke vertrapping van waarden kunnen billijken, als
het maar "economisch te compenseren"valt. Het prijsmechanisne is een kil,
cynisch, waarden-vijandig mechanisme.

> Daarmee wordt het een soort geloofskwestie (net als Raimond de Tempe
> vind je mensen en dieren blijkbaar uitwisselbaar), waarover dus ook
> eigenlijk niet te discussieren valt.

Jouw antropocentrisme is kennelijk zo ver ontwikkeld dat je de massale
afslachting van dieren kan billijken, mits een en ander maar via een soort
prijs -of marktmechanisme wordt gerechtvaardigd.
Deze zienswijze acht ik abject.