Europa en het afslachten

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Apr 6 13:50:45 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Mark Koek" <mark at koek.net>

> Het lijkt me discutabel dat onbeperkte marktwerking MKZ als 'resultaat'
> heeft. In Noord-Amerika gebeurt dit immers over een nog veel groter
> gebied, en daar is al meer dan 70 jaar geen MKZ-uitbraak geweest.

Noord Amerika is geen argument. Ten eerste is de markt daar veel regionaler
dan je nu suggereert (redelijk korte lijnen tussen consument en producent
als het om vers-producten gaat). Ten tweede is het daar practisch onmogelijk
dat geïnfecteerd vleesafval via een afhaalchinees in veevoer terecht komt
(zoals in Noord Engeland). De controle is er groter. Ten derde is American
Beef geen groot exportproduct. Het meeste vlees dat Amerikanen naar binnen
schuiven komt uit het buitenland, veelal Argeninië en Europa. Ook McDonalds
gebruikt exotisch vlees.

> Maar het hersluiten van de Europese binnengrenzen (niet alleen voor
> goederen, Hein suggereert zelfs dat dat ook voor personen moet gebeuren)

Strengere controles is niet hetzelfde als hersluiten. Ik suggereer overigens
niets. Ik verzet me tegen het ondemocratische karakter van de
Europa-vorming. En dat verzet krijgt extra argumenten wanneer ik zie dat de
effecten van die Europa-vorming onacceptabele vormen beginnen aan te nemen.

> is natuurlijk een veel te extreme maatrgel. "Het kind met het badwater
> weggooien", noemt men zoiets.

Een strikt vervoersbeleid t.a.v. vee zou een goede eerste stap in Europa
zijn. Onnodig vervoer tegengaan dus. Ook voor groente en fruit zou het
weldadig kunnen werken.