Verklaring Maxima

Sun Apr 1 12:06:16 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 13:04 31-03-2001, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>Ik begrijp niet waarom Kok zoveel lof krijgt toegezwaait.

Het staatshoofd is een symbool van eenheid, en ook van Oranje
wordt gezegd dat de familie de eenheid in ons land bevordert.
De laatste maanden bleek weer eens dat dit een mythe is.
Oranje zaait juist regelmatig verdeeldheid.

Wim Kok stond voor de moeilijke taak de eenheid weer te
herstellen en ons land op te zadelen met een staatshoofd in
spe dat zich in fascistische kringen beweegt en vastbesloten
lijkt te trouwen met de dochter van een onverbeterlijke fascist.
Men zou kunnen zeggen dat je de dochter niet de misdaden
van de vader kunt aanrekenen, maar aan de andere kant steunt
het vorstenhuis nu juist op afkomst, en daarom speelt de af-
komst van de aanstaande koningin wel degelijk een rol.

Kok heeft de aandacht afgeleid van de zaak waar het werkelijk
om gaat, en heeft de verdeeldheid bezworen door Zorreguieta
sr. te pressen niet bij het huwelijk aanwezig te zijn.

Persoonlijk ben ik het met deze oplossing niet eens. Ik vind
dat het parlement geen toestemming zou moeten geven voor een
huwelijk dat het symbool van onze staat ernstig bezoedelt.
Maar politiek gezien moet worden vastgesteld dat Wim Kok de
zaak uitstekend heeft behandeld. De rijen zijn weer gesloten,
de toestemming komt er heus wel, het huwelijk ook, we kunnen
met z'n allen weer hersenloos geloven in de vele mythes rond
de familie Oranje, en de schade voor de PvdA is zeer beperkt
gebleven. Vandaar die lof.

> 1. Van der Stoel was prominent afwezig.
>    Mijn interpretatie: die heeft flink aan de arm van Pappa zitten draaien
>    en er was niets vrijwillig in dat 'op eigen verzoek thuisblijven'.

Kok heeft zelf ook gezegd dat er druk op Zorreguieta sr. is
uitgeoefend. Willem-Alexander beweert van niet. Daarmee heeft
hij Kok opnieuw in verlegenheid gebracht. Zoals hij dat al
eerder deed door de pers te wijzen op een brief van Videla.
Dit belooft nog iets voor de toekomst.

> 2. Alex: nimmer is het al-dan-niet indienen van de goedkeuringswet door de
>    regering ter sprake gekomen. Als dat waar is, dan is dat een grof schan-
>    daal ! Als het niet waar, is dan is het een aperte leugen.

Ik neem aan dat hij bedoelde dat hij nimmer heeft overwogen
zijn aanspraken op de troon te laten vallen door zonder
toestemming te trouwen. Hij heeft de gevoelens van zijn
schoonfamilie opgeofferd aan zijn ambitie koning te worden.
In het licht van zijn eerdere uitlatingen over dit dilemma
tamelijk verrassend en ook wat inconsequent.

> Verder viel het mij op dat juffrouw Maxima zowel Alex, Bea als Claus in
> spreekvaardigheid overtrof. Dat is, gezien het feit dat ze in een andere
> taal sprak, geen geringe prestatie.

Ik vond het gebeuren vooral erg pijnlijk voor prins Claus.
Duidelijk was te zien dat deze man fysiek en psychisch op
is. Je moet zo iemand in zijn waardigheid laten en hem niet
hakkelend en stamelend laten optreden in een door de RVD
geregisseerd toneelstukje, vind ik.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl