sp!ts pits

Alex Hijgenaar alexhij at ZONNET.NL
Fri Sep 29 12:42:06 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Naar mijn mening staat in de zaak Voskuil niet de kwaliteit van de
berichtgeving centraal. Ofwel de juistheid van zijn berichtgeving. Maar
de vraag of Voskuil door zijn zwijgen medepleger is van een vergrijp.

Dat klokkenluiders bescherming verdienen is duidelijk en wel bescherming
tegen partij (werkgever/overheid/beiden) die zij aangeven. Die
bescherming moeten zij krijgen van diegenen die profiteren van hun
activiteiten, dat is de samenleving, in deze vertegenwoordigd door de
overheid. Journalisten dienen dat recht te respecteren maar zijn niet de
aangewezen partij om het vast te stellen.

Kortom de rechter moet in deze de klokkenluiders privacy beschermen. De
journalist moet doen wat de rechter zegt, net als wij allemaal. Anders
draai je de bak in!

Overigens: Sp!ts schrijft pagina's vol over deze zaak. Andere
soortgelijke blaadjes besteden er sumier aandacht aan. Dat geeft te
denken: over de objectiviteit van journalisten in het algemeen en die
van Sp!ts in het bijzonder.

Alex Hijgenaar