gemanipuleerde overbevolking

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Tue Sep 26 11:10:19 CEST 2000

Waarde lijsters,

Robert Verlinden schreef:
[...]
>Mijn stelling (ik ben niet de enige)  is: 'genetisch manipuleren van
gewassen zal een verdere explosieve groei van de wereldbevolking
bewerkstelligen'.
[...]
>Immers de kansen zijn o.a. dat je aardappelen in de woestijn kan laten
groeien en aardbeien op het Tibet hoogplateau. Zo kunnen we nog meer mensen
>gemanipuleerd voeden. Dit noemt D66 en vele anderen een bijdrage leveren aan
het wereldvoedselprobleem.
[...]
>Waarom komen de oorzaken en de gevolgen van de explosieve groei van de
wereldbevolking van de afgelopen eeuw niet op de politieke agenda?

Wat dat laatste betreft: misschien moet je iets minder selectief het nieuws
volgen.
Wat je stelling betreft: vervang 'genetisch manipuleren van gewassen' door
termen als 'goede gezondheidszorg' of 'schoon water' of 'conflictbeheersing'
of 'een goedkoop middel tegen AIDS' en je hebt hetzelfde resultaat. Het is
belachelijk om te stellen dat we die dingen niet mogen bevorderen, omdat het
de overbevolking zou stimuleren (laat de natuur zijn gang maar gaan en zo).
Volgens mij gaat het bij genetisch gemanipuleerde gewassen toch echt over de
*veiligheid van het voedsel* en niet over de overbevolking. Bij dat laatste
ligt het werkelijke probleem namelijk bij de mentaliteit t.a.v.
geboortebeperking en niet bij een overschot aan voedsel. Dit is volgens mij
ook de D66 houding. De veiligheid van het voedsel vind ik nog steeds een
flinke discussie waard als het gaat om gm, maar niet m.b.t. de groei van de
werledbevolking.
En als de Tibetanen graag aardbeien willen kweken, gaan ze hun gang maar.
Moeten we nu ook al gaan beslissen wat anderen wel en niet mogen verbouwen?

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.