Parlando: nieuwe zoekmachine parlement

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Tue Sep 26 10:40:14 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde lijsters,

Marc schreef:
>Parlando is de applicatie waarin sinds 1 januari 1995 alle Kamerstukken
>zijn opgenomen, alsmede (sinds 1 januari 2000) alle overige documenten
>die de regering aan de Kamer heeft gezonden. Bovendien zijn alle
>Kamervragen en de Handelingen vanaf 1 januari 1995 full-text raadpleeg-
>baar in dit systeem.

Toch jammer dat je dan weer niet full-text kunt *zoeken*, zelfs niet op titel.
Ok, ik kan nu 24u per dag kamerstukken bekijken, maar dan moet ik wel precies
weten wat ik zoek en wanneer het ongeveer bij de Kamer is geregistreerd, want
het wordt chronologisch en een beetje op onderwerp weergegeven. Daarbij kan
ik niet verder terug in het 'archief' dan 3 maanden. Wat heb ik dan aan alle
Kamerstukken sinds 1-1-1995 als ik er niet bij kan? Nog los van het feit dat,
als ik een bepaald besluit wil reconstrueren (belangrijk bestaansrecht van de
WOB: het kunnen controleren van het overheidshandelen), dat niet gaat,
aangezien zo'n traject vaak langer dan 3 maanden duurt.
Als ik dus echt iets zoek, moet ik toch weer de (overigens zeer behulpzame)
afdeling Documentatie van het parlement bellen (pas op: dat is *niet* het
PDC-Parlementair Documentatiecentrum).

Het komt mij over als een snel voor Prinsjesdag omgezet systeem wat al op het
intranet van het parlement raadpleegbaar was en waarvan alleen een paar
basale functies zijn meegenomen. Dit is een slecht voorbeeld van
_toegankelijkheid van overheidsinformatie_.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl
035-6292040

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.