De val van de Euro: tijd voor Euro-compensatie ?

Mark Koek mark at KOEK.NET
Mon Sep 18 15:05:28 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Dr. Marc-Alexander Fluks" schreef:

>  Nou en ? Het zou voor ons alleen maar goed zijn als de munten, die
>  nu de Euro -en dus de Gulden- 25% omlaag trekken, op eigen benen
>  hadden gestaan. Niet leuk voor wie daar woont, maar waarom moeten
>  wij betalen voor de sores van anderen ?

Nederlanders die handel drijven met andere Europese landen denken daar
heel anders over. Daling van andere Europese valuta t.o.v. de gulden is
voor hen bijzonder nadelig.

Nogmaals: onze export blijft grotendeels binnen de EU. Dus dat betreft
een groot deel van onze economie.

>  Nederlandse ondernemers zijn al lang in de Dollar gevlucht.

Pardon? Daar geloof ik helemaal niks van. Zelfs Philips rapporteert in
Euro's, laat staan de exporteurs in het MKB.

[...]
> Het gaat slecht met de Euro en dan zeg je: het is maar goed dat er
> een Euro is want ZONDER Euro was het nog slechter gegaan -nu houden
> we elkaar nog een beetje overeind... (tenminste, dat is wat ik meen
> te lezen)

Je zinsnede "we houden elkaar nog een beetje overeind" is misplaatst.
Economisch gaat het met Europa -en zeker met Nederland- prima.

Zonder euro ware dat nog maar de vraag, omdat de handel tussen Europese
landen ernstig gehinderd zou zijn. Nu is ons enige probleem het
importeren van goederen die in Amerikaanse dollars worden afgerekend,
m.n. olie.

Wat is ernstiger? Hogere olieprijs of moeilijkheden op onze grootste
exportmarkten?

>  Laten we eens een weddenschap sluiten. Vandaag (16 september) staat
>  de Euro op 0.862 US$. Wat is de koers de dag na de Amerikaanse
>  presidentsverkiezingen (7 november 2000) ?
>
>  Ikke: 0.811 US$    zie: http://biz.yahoo.com/rf/000915/n15576898.html
>  Koek: ..... US$

Ik heb geen idee. Is ook niet relevant m.b.t. mijn vragen.

Groeten,

Mark Koek