De val van de Euro: tijd voor Euro-compensatie ?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Sep 18 00:00:11 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Gerrit,

Je slaat de spijker op de kop: via privatisering stijgt de feitelijke
belastingdruk van de burger, alleen heet het nu anders. Ik heb het al een
paar keer eerder opgemerkt. Het lijkt mij tijd dat de partij eens deze
verborgen belastingverhogingen aan de kaak stelt. Dankzij diezelfde
privatisering zijn regel- en controlemechanismen moeilijk. Dus er zit niks
anders op dat privatiseringen in gezondheid en onderwijs
(basisvoorzieneingen immers) terug te schroeven, opnieuw te naasten.
Mogelijk ook bij enkele andere, in wezen publieke diensten. Ik ben uiteraard
niet tegen privatiseren op zich, maar wel op voorwaarde dat het de kosten
van levensonderhoud niet verhoogt, m.a.w. dat je formeel in je loonzakje
(pardon: giro) meer krijgt, maar toch minder overhoudt doordat je steeds
meer zelf moet regelen en bekostigen en de facto minder vrijtijd overhoudt
dan je formeel hebt.

Overigens vind ik privatisering van beleidsvoorbereiding en een deel van de
uitvoering in andere sectoren prima, al was het maar om de 'growing
bureaucratic barbarism' te stuiten. Maar ja, neem zoiets fraudegevoeligs of
subjectiefs als de APK-keuring...?!

Kop op TK-fractie, prik het belastingverlagings-bedrog eens door!

Henk Vreekamp, Utrecht