De val van de Euro: tijd voor Euro-compensatie ?

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Sat Sep 16 16:19:24 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Dr. Marc-Alexander Fluks" wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  Lijkt me van wel. Nu houdt (ondermeer) de Gulden al die Zuid-Euro-
>  pese munten overeind. Komt Griekenland er ook nog eens bij... m'n
>  hemel, wat wordt het toch een gigantische puinhoop.

En ik maar denken dat we momenteel een geweldige economische groei doormaken, waarvan het einde al
jaren wordt voorspeld, maar die desondanks door blijft gaan. Zelfs de voorspellingen worden steeds
positiever. Of moeten we ons daarom juist zorgen gaan maken ;-)

>  Voor sommige wel, voor ons landje uiteraard niet.

Voorzover ik weet is de Euro/Dollar verhouding vooral het resultaat van de verhouding tussen de
economische groei van de EU en de VS. Tsja, de economische groei in de VS is nog groter dan de
Europese, met name te danken aan de voorsprong van de IT sector (en de olie?). De daling van de Euro
t.o.v. de Dollar lijkt me dan ook logisch. De Gulden zou ook zijn gezakt, maar waarschijnlijk minder.
Vervolgens vertelt Marc A Fluks ons dat de hoge koers van de Dollar een negatieve invloed heeft op
'ons landje'. Wordt hier oorzaak en gevolg door elkaar gehaald, of is dit een onbetwistbare
economische wetmatigheid? Als niet econoom denk ik het eerste, want anders zou het betekenen dat
economieen die qua groei een voorsprong hebben op andere economieen die voorsprong per definitie
zullen vergroten vanwege de valutaverhoudingen.

Wel is het natuurlijk zo dat grote verschillen in economische groei tussen subgebieden binnen een
valutagebied negatieve gevolgen kunnen hebben (m.n. voor de bestrijding van de inflatie). Dat werd dan
ook als belangrijkste bezwaar tegen de komst van de Euro genoemd. Met die verschillen hebben de VS en
de Dollar echter niets te maken. Tevens is dat dan altijd negatief voor de gebieden met een
economische groei die het meest afwijkt van het gemiddelde, zowel naar beneden als naar boven. Vanwege
de hoge economische groei van Nederland zou dat dus negatief uitvallen voor ons, vanwege het
achterblijven van m.n. Duitsland en Frankrijk. Dat heeft echter weinig tot niets met de komst van de
Euro te maken, want we zaten toch al in een monetaire unie, waarbij Duitsland al jaren het monetair
beleid van Nederland bepaalt. Vrijwillig overigens door DNB, dus daar zal ook wel een goede reden voor
zijn geweest...

>  Laten we eens een weddenschap sluiten. Vandaag (16 september) staat
>  de Euro op 0.862 US$. Wat is de koers de dag na de Amerikaanse
>  presidentsverkiezingen (7 november 2000) ?
>
>  Ikke: 0.811 US$    zie: http://biz.yahoo.com/rf/000915/n15576898.html
>  Koek: ..... US$

>  Misschien willen er ook anderen zich aan een dergelijke voorspelling
>  wagen ? Iets achteraf in het eigen straatje interpreteren kan
>  vrijwel iedereen, maar nu eens VOORAF.

Kun je me uitleggen wat je hiermee wilt aantonen?

Maar ik ben niet flauw en altijd in voor een *gok*spelletje: 0.82 US$ (niet vanwege de 'ramp van de
Euro', maar simpelweg omdat ik veel vertrouwen heb in de Amerikaanse economie). Hier heb je veel te
veel van die truckers en andere lieden die met de hulp van onze digibeet Kok de oude economie in stand
houden. Laat me raden, na de truckers worden ook de vissers en de boeren gecompenseerd. Op deze manier
moeten we echt wachten op een recessie voordat de economie zichzelf kan saneren. De laffe reactie van
het kabinet op de gestegen dieselprijzen en vooral de precedentwerking ervan is dan ook vele malen
erger voor de economie dan de koers van de Euro.

Groeten,
Mark.

--
Mark Giebels