De val van de Euro: tijd voor Euro-compensatie ?

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at ASTRO.UVA.NL
Sat Sep 16 12:51:34 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Koek <mark at koek.net>:
>Twee vragen:
>Ten eerste: was de dollar minder gestegen als de euro er niet was
>geweest?

 Lijkt me van wel. Nu houdt (ondermeer) de Gulden al die Zuid-Euro-
 pese munten overeind. Komt Griekenland er ook nog eens bij... m'n
 hemel, wat wordt het toch een gigantische puinhoop.

>Ten tweede: waren de gevolgen van een dergelijke stijging van de dollar
>zonder euro niet veel ernstiger geweest voor de Europese economieen?

 Voor sommige wel, voor ons landje uiteraard niet.

 Laatste nieuws (geen grap): Saddam Hoessein stapt over van de Dollar
 op de Euro. Commentaar CNN: dit is nu niet HET MEEST UITGEKIENDE MOMENT
 voor zoiets... Dat zijn we van deze meneer dus wel gewend. Euro-adepten
 weten dus wiens inzichten ze delen...  ;-)

>Met de tweede vraag bedoel ik het feit dat de euro ons momenteel
>vrijwaart van variabele dalingen onder de verschillende Europese
>munten.

 Nou en ? Het zou voor ons alleen maar goed zijn als de munten, die
 nu de Euro -en dus de Gulden- 25% omlaag trekken, op eigen benen
 hadden gestaan. Niet leuk voor wie daar woont, maar waarom moeten
 wij betalen voor de sores van anderen ? Da's toch bezopen ? Nu wordt
 men nog gesterkt in z'n houding van 'we hoeven niets te doen' ook.
 Het wordt dan alleen maar erger...

>Nederlandse ondernemers zouden zonder euro op dit moment zijn
>blootgesteld aan ernstige valuta-risico's in een groot deel van hun
>transacties.

 Nederlandse ondernemers zijn al lang in de Dollar gevlucht. Nu
 Saddam Hoessein de Dollar dumpt, weten ze helemaal dat ze goed
 zitten.

>Verreweg de meeste handel wordt gedaan met de rest van de EU. Mijn
>bewering is dat de Franse franc en de Italiaanse lire veel scherper
>waren gedaald dan de Duitse mark en de Nederlandse gulden, en dat het
>maar goed is dat dat nu wordt voorkomen.

 Waarom ? Dit is weer dat 'interne-markt' verhaal. Maar dat is ergens
 toch lariekoek ? Zo'n energie-prijs illustreert dat.

 Overigens begrijp ik de gedachte achter je verhaal niet. Het gaat
 slecht met de Euro en dan zeg je: het is maar goed dat er een Euro is
 want ZONDER Euro was het nog slechter gegaan -nu houden we elkaar
 nog een beetje overeind... (tenminste, dat is wat ik meen te lezen).

 Laten we eens een weddenschap sluiten. Vandaag (16 september) staat
 de Euro op 0.862 US$. Wat is de koers de dag na de Amerikaanse
 presidentsverkiezingen (7 november 2000) ?

 Ikke: 0.811 US$    zie: http://biz.yahoo.com/rf/000915/n15576898.html
 Koek: ..... US$

 Misschien willen er ook anderen zich aan een dergelijke voorspelling
 wagen ? Iets achteraf in het eigen straatje interpreteren kan
 vrijwel iedereen, maar nu eens VOORAF.

 Tik het maar in. Het lijst-archief is onze getuige. Laten we op 8
 november (18:00 uur ?) maar eens kijken wie er het dichtst bijzit.

 URL objectief Euro-nieuws:
    http://search.news.yahoo.com/search/news?p=euro&n=1000

 Marc Fluks

 PS: vanmorgen zag ik de eerste Euro-munten (in plastic). Ook hier
     wordt weer flink gestunteld: we allemaal moeten een nieuwe
     portemonnaie kopen - eentje waar twee maal zoveel inkan.
     Grappenmakers zullen natuurlijk zeggen, dat de Euro ook twee
     maal zoveel waard is en dat men dus minder geld bij zich heeft
     maar dat moet ik nog zien, eerlijk gezegd.