De val van de Euro: tijd voor Euro-compensatie ?

Gerrit van Malkenhorst g.vanmalkenhorst at DDSGOUDA.NL
Fri Sep 15 02:19:44 CEST 2000

> Er doet zich iets buitengewoon curieus voor: terwijl de Euro in waarde
> daalt, wordt de burger niet alleen niet gecompenseerd voor de stij-
> gende olieprijs (externe markt, want in Dollar) maar moet men TEVENS
> de staat compenseren 'voor het geleden verlies' op het hoogte van de
> gasprijs terwijl dat 'geleden verlies' op de INTERNE markt in het
> geheel niet bestaat (integendeel: de gasprijs gaat toch al omhoog
> omdat de olieprijs stijgt). Hoezo INTERNE markt ?
>
> Wordt het geen tijd om -wat de energieprijzen betreft- eens te gaan
> denken aan een Euro-compensatie ?

> [...]
Door de invoering van de euro moet de staastschuld terug naar nul, want
Nederland wordt een provincie van Europa die inkomsten en uitgaven in balans
moet houden. Daar is gedurende een groot aantal jaren een extra
overheidsbeslag op het nationale inkomen voor nodig. Hoe doe je dat? De
klassieke methode daarvoor is window dressing door middel van inflatie. Maar
de overheid doet het tegenwoordig geraffineerder. Ze 'verkoopt' een
verhoging van het overheidsbeslag op het nationaal inkomen als een
verlaging.
Zo krijgen we per 1 januari een belastingverlaging, en in de grafiekjes zien
we het overheidsaandeel (%) in het nationaal inkomen dalen.
Echter aan de uitgavenkant zie je dat steeds meer lasten rond voorzieningen
die vroeger colectief bekostigd werden overgeheveld worden naar
bedrijfsleven (handhaving, toezicht) en consument (eigen bijdragen, tarieven
voor zogenaamde 'diensten'). Omdat ook het bedrijfsleven op termijn kosten
weer doorbelast in de prijzen (inflatie) betaalt uiteindelijk altijd de
burger. Als je de kosten die de burger nu betaalt voor collectieve
voorzieningen die vroeger (25 jaar geleden) gratis waren (of beter in
kwaliteit, zoals onderwijs en gezondheidszorg) optelt bij het huidige
overheidsaandeel in het nationaal inkomen, dan geloof ik vast en zeker dat
je een stijging van het overheidsbeslag op het nationaal inkomen ziet in
plaats van een daling.

Marc schiet een prachtig gat in een ogenschijnlijk logische
gasprijsverhoging. Zijn idee om de gasprijsverhoging te verlagen met het
deel van de stijging dat het gevolg is van de waardedaling van de euro t.o.v
de dollar is m.i. dan ook een volkomen logische redenering. Als hij daar al
politieke steun voor zou kunnen krijgen dan zal de overheid weer andere
trucen uit de kast moeten halen om het overheidsaandeel in het nationaal
inkomen te verhogen voor een versnelde aflossing van de staatsschuld. Dus
linksom of rechtsom Marc, we betalen toch als het 'beleid' dat wil.

Wat willen we als burger(s)? De staatsschuld snel aflossen, of de aflossing
temporiseren? Helaas worden dat soort vragen ons (als burger) nooit eens
voorgelegd!

Gerrit van Malkenhorst
Gouda