De val van de Euro: tijd voor Euro-compensatie ?

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Sep 15 22:54:11 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek stelde 2 vragen:

>Ten eerste: was de dollar minder gestegen als de euro er niet was
>geweest?

Deze vraag heb ik hier ook al eens gesteld, zo'n half jaar geleden, toen ik
mijn vakantie in Zwitserland en Engeland aan het inplannen was.
Mij bleek toen, dat de Zwitserse Frank redelijk stabiel bleef hangen op f
1,42, ofschoon Zwitserland geen deel uitmaakt van de EU, maar dat de britse
pond langzaam steeg van f 3,50 naar f 3, 80. Later ging de waarde weer
terug, maar op mijn betalingsafschriften kom ik een bandbreedte van f 3,52
tot, 3,78 tegen, en Engeland maakt wel weer deel uit van de EU, zij het niet
van de Euro.

Vorig jaar heb ik dezelfde vraag gesteld aan de voorlichter van de
Nederlandse Bank, bij een bijeenkomst aldaar: zou de dollar niet veel lager
staan, als we nog steeds de gulden hadden. Hij beweerde van niet (en ook al,
dat de Amerikaanse economie sterker steeg dan de Europese en dat dus in de
muntverhoudingen tot uitdrukking kwam) , ik geloofde daar niets van.
En ik geloof het nog steeds niet

Komen wij bij de tweede vraag:

> [...]
>Nederlandse ondernemers zouden zonder euro op dit moment zijn
>blootgesteld aan ernstige valuta-risico's in een groot deel van hun
>transacties.
>
>Verreweg de meeste handel wordt gedaan met de rest van de EU. Mijn
>bewering is dat de Franse franc en de Italiaanse lire veel scherper
>waren gedaald dan de Duitse mark en de Nederlandse gulden, en dat het
>maar goed is dat dat nu wordt voorkomen.
>
>Dat de dollar bij ons daardoor wat duurder is dan anders het geval zou
>zijn geweest wordt hierdoor in ruime mate gecompenseerd (voor zover dat

Wij in Nederland hebben ons naturlijk verzekerd van een clickfonds, waar het
om de olieprijzen gaat. En de schaarste op de oliemarkt (die blijvend zal
zijn, want ik weet niet beter, dan dat de club van Rome al in begin jaren 70
voorspelde, dat de olievoorraad vanaf 2000 eindig zou blijken, en daar
zitten we nu ook) en de dollarstijging maken beide, dat ons gas ook duurder
wordt, zodat we er als macroeconomie per saldo niet echt op verliezen. Wat
we aan de ene kant kwijt raken, halen we aan de andere kant weer binnen. En
de Euro is voor de intereuropese handel nu al een zegen. Alleen duurt het
mij te lang, voordat de munt ook daadwerkelijk ingevoerd gaan worden. Het
duurt nog bijna anderhalf jaar. De kans bestaat, is erg groot aanwezig, dat
de Euro dan nog een veel lagere waarde heeft en het vertrouwen van de
consument verloren is.

Ik denk, dat zo'n lange overgangsperiode alleen maar contraproduktief gaat
werken. Terwijl juist bij het reizen door een paar Eurolanden nu al
duidelijk maakt, hoe handig het zou zijn, als je gewoon overal met 1 munt
zou kunnen betalen, in plaats van (mijn geval) na de vakantie te blijven
zitten met duitse marken, belgische en franse francen (naast de zwitserse en
d engelse ponden), en ale moeite vooraf, om die muntsoorten te verwerven.

Maar ik ben geen pessimist,

Tjerk