Neolib contraproductief

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Fri Sep 15 14:01:29 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Geachte lijsters:

Henk schreef:
[...]
>In tegenstelling tot Frankrijk, Belgie en Nederland
>heeft de Engelse bevolking zeer paniekerig gereageerd op de
>verkeersafsluitingen door vrachtwagenchauffeurs die protesteren tegen hoge
>dieselprijzen. Men heeft van alles gehamsterd, niet alleen olie. Ik denk dat
>in dit meest neoliberale Westeuropese land het neoliberalisme zich tegen
>zichzelf keert.

Excuseer, maar dit heeft niets met neo-liberalisme en al die andere kreten
die je gebruikte. Het hamsteren van brandstof en voedsel is een veel
voorkomende reactie als men schaarste verwacht. En die verwachting was niet
onrealistisch. Daarnaast weten we al sinds Jack the Ripper dat Engelsen op
het hysterische af reageren op geruchten. Of dacht je dat ze niet zouden
hamsteren als de vakbonden nog invloed hadden gehad en acties organiseerden.
En was het concrete individu toen niet onzeker? Dacht het wel, aangezien
ieder moment weer een of andere georganiseerde actie kon losbarsten, waardoor
je brandstof/voedsel/electriciteit/wc-papier schaars werd. Natuurlijk, na een
poosje ben je gewend aan al die onzekerheid en ga je aan permanent hamsteren
oftewel aan bovenmatige voorraadvorming thuis doen. Maar of zo'n soort 'in
staat van oorlog' situatie te prefereren is betwijfel ik.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl
035-6292040

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.