acties

Raimond de Tempe raimond.detempe at SCARLET.NL
Tue Sep 12 21:34:42 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijstlezers,

Remko zijn ontboezeming bracht mij dat in gedachten;

waarom eigenlijk die acties van de dieselgebruikers? Hebben zij in hun
contracten met de klanten geen brandstofprijs-clausule, die het mogelijk
maakt gezwind door te berekenen? Zoals indertijd de stroomopwekkers altijd
hadden. Dan nog zullen niet alle ondernemers dat even snel kunnen doen. Maar
ik stel me voor: de klant - ook een ondernemer - kan geen kant op. Want alle
transporteurs berekenen door. Die klant moet ook doorberekenen, maar kan dat
iets minder snel. Ondernemersrisico. Eindresultaat: het hele levensonderhoud
van ons burgers wordt snel enkele procenten duurder. Wij zijn de spons die
wat moeten wachten, totdat eindelijke volgend jaar de CAO-gesprekken weer
beginnen. Inzet: geen 3.75% in een jaar, maar 7% ! Resultaat: een fors brok
inflatie. Vinden economen of monetaristen altijd slecht. Maar in een land
met een bepaalde mate van oververhitting denk ik onvermijdelijk. Zo vormt
zich weer een nieuw evenwicht: Nederland wordt duurder. Maar hoe dat precies
moet met de Euro? Geen idee. Mogelijke doet heel EUR-Europa mee. Wordt die
Euro weer wat minder dollars waard. Nou en?

Overigens geloof ik er geen bal van dat de bedrijfstakken die in slecht
daglicht staan: onderwijs, de zorg, recentelijke de krijgsmacht - en zomeer,
uit de brand raken door extra loonsverhogingen. Het werk is onaantrekkelijk
geworden, doordat elke ruimte, alle lucht [even op adem komen en zo meer]
eruit geperst is. En de sectoren zijn onaantrekkelijk omdat ze als werkgever
negatief in het nieuws komen. Als je jong bent en nog voor een keuze staat,
kies je toch niet voor een loser? Of je moet wel erg van het vak houden,
maar dat is altijd een minderheid. Dat geldt nu ook al voor de
cultuursector, en de kunsten.

Hoe is het toch mogelijk dat die overheidseconomen en beleidsmakers er - op
Europese schaal - in slagen constant van bijna alle door de overheid
bekostigde sectoren verliezers te maken? Door aldoor maar minder collectieve
middelen te willen innen om die sectoren te laten bloeien? En wat we over
hebben in idiote bouwprojecten te laten stoppen? Tunnels onder een weiland
door. Volgelopen tunnels van 30 meter diep in de binnenstad (van Den Haag).
En maar overbieden in belastingverlagingen - als ordinaire concurrerende
landen.

Groet, /raimond de tempe