online democratie

Arthur Bletterman a.g.n.bletterman at PLANET.NL
Fri Sep 1 21:01:37 CEST 2000

Beste lijsters,

Uiteraard is er ook bij reguliere 'papieren' verkiezingen fraude mogelijk. Ook kunnen mensen altijd onder druk gezet worden om hun stem op een bepaald iemand uit te brengen. Het gaat mij echter om de schaal waarop dit bij computerfraude mogelijk is. Wie belet een handige computerfreak om niet één, maar twee keer, of wat dat betreft tweeduizend keer, of twee miljoen keer te stemmen? Goh, wat is de opkomst opeens hoog, bij deze vorm van verkiezingen. Stel je bijvoorbeeld eens voor dat extreem rechts van dit soort methoden gebruik zal maken. Ik heb zelf niet zo gek veel verstand van computers, dus ik ben benieuwd naar reacties van de experts op dit gebied. Heb ik gewoon last van techno-paranoia of is het hierboven beschreven scenario een reële mogelijkheid?

Met vrijzinnige groet,

Arthur Bletterman