Nederland stemde blanco

Arjan Stoffels chimera at WANADOO.NL
Wed Oct 25 02:45:55 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tja, een echte discussie over Palestijnen/Israeli's ligt volgens mij nogal
gevoelig. Maar gelet op de punten van de vorige sprekers wil ik graag een klein
beetje tegenwicht geven.

- De Palestijnen schieten tegenwoordig ook met scherp, en gooien echt niet
alleen meer met stenen. Dus als we het over agressie hebben is het onzin om
alleen maar naar Israel te kijken.
- Hoe komt het toch dat Palestijnse ouders continue hun kinderen meenemen naar
die gebieden die mede door hun acties veranderen in frontlinies? Je maakt mij
niet wijs dat kinderen zich moedwillig in dit soort gevaarlijke situaties
begeven. Daar is de menselijke 'drive' tot overleven te sterk voor en zeker
kinderen willen daar volgens mij alleen maar 'weg'. Dus iemand moet ze dwingen
om zich in deze gevaarlijke situaties te begeven.
- Waar zijn de buurlanden (Syrie, Jordanie, Libanon, maar ook Egypte en
Saoudi-Arabie) die het probleem v.w.b. de Palestijnen maar wat graag op het
bordje van Israel gedumpt hebben? Ik hoor hen nooit over het afstaan van land
aan de Palestijnen, terwijl zij toch hun Palestijnen zo ongeveer gedeporteerd
hebben naar de huidige probleem gebieden. Dat was makkelijk, want zij wilden ze
ook niet hebben.
- De laatste keer dat ik me verdiept heb in de situatie waren zowel de
Gaza-strook als de West-Bank, zij het onder Palestijns zelfbestuur, Israelisch
grondgebied.
- Dat de camera wel bij Palestijnse begrafenissen mag filmen (wat volgens mij
ook niet door 'orthodoxe' Islamieten wordt toegestaan) laat bij mij eerder de
indruk achter van de slachtoffers aan Palestijnse zijde, dan het 'boontje komt
om zijn loontje' dat Marc-Alexander Fluks beschrijft.

Zonder conclusie, maar met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels
chimera at wanadoo.nl