Kabinetsstandpunt op het advies van de Commisssie: Grondrec

Mark Koek mark at KOEK.NET
Tue Oct 24 17:35:16 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

" (Chido Houbraken)" schreef:

> Eh, je hebt natuurlijk nog het advies van de Raad van State en, maar daar
> verwacht ik niet veel van, de Eerste Kamer die zo'n wet fijn refectief naar
> de prullenbak kan verwijzen.

Ik kan me herinneren dat het laatste D66-congres een motie aannam (met
kleine meerderheid) om de Eerste Kamer af te schaffen...

> Maar goed, je hebt gelijk. Het is weer eens een mooi argument om de rechter
> de bevoegdheid te geven om een wet aan de Grondwet te mogen toetsen.

Maar de Grondwet staat dit juist toe! In het voorstel staat: (pagina 7)

1. Ieder heeft het recht vrij zijn mening te uiten. (...)
2. Bij de wet kan dit recht worden beperkt. (...)

Aan de aard van zo'n wet worden nog wel wat regeltjes gesteld, maar
eenmaal daaraan voldoend kan zo'n wet een toets aan de Grondwet
overleven.

Groeten,

Mark Koek

PS Die link van Jos Horikx naar de kabinetsnotitie werkt steeds na een
uur niet meer, je moet "inloggen" en 'm opnieuw opzoeken. Ik heb een
kopie op mijn site gezet: http://www.koek.net/grondrechten.pdf