Nederland stemde blanco

Raimond raimond.detempe at KB.NL
Mon Oct 23 12:05:43 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

In reactie op Peter Bos. Ik zit met hetzelfde gevoel hierover. En qua
analyse heeft Marc Alexander Fluks hier prima op geantwoord.

Ik heb altijd het gevoel dat in Israel de apartheid gelegitimeerd blijft.
Volgens bepaalde criteria zou mijn dochter daar zo worden
toegelaten als staatsburger, maar ik niet! Die apartheid is dus
alleen veel subtieler dan die van huidskleur! Maar met beroep op
een oude traditie, die door de gelovigen actief is gehouden, als de
niet-gelovigen daar begin 20e eeuw bij beseften dat je dat in een
moderne staat - met het Franse begrip van staatsburgerschap - niet
kan volhouden. Helaas heeft Hitler dus toch een opzicht zijn zin
gekregen, en blijven velen van hen die joodse voorouders hebben,
zich - uit vrees voor de buitenwereld - het etiket hanteren. In het
moderne staatsburgerschap - art. 1 GW - mag geen enkel
onderscheid gehanteerd worden.

Kijk - de racist zou zeggen dat het verschil tussen de moderne
Israelier, waar het aantal der Sefardiem dat der Askenaziem ver is
gaan overtreffen, en de Palestijn geringer is dan dat tussen een
West-Europeaan en een Israelier.
En de atheist constateert dat het vuur vooral wordt aangewakkerd
door het die zich slaven willen weten van een God-van-een-boek,
die niet democratisch gekozen is, en zij zwaaien maar met boeken
ouder dan de boekdrukkunst! Alsof die nog geldig zijn als richtlijn!
Dan zouden wij Socrates en Plutarchus wel als wetgever kunnen
hanteren!

En dan te weten dat heel wat landen van die rare criteria van
burgerschap hanteren, waar afstamming en verre voorouders een
rol spelen! Om maar niet te spreken van heel wat derde-
wereldlanden, of de Arabische wereld. Maar ook bij onze
democratische buren: afstammelingen van doopsgezinde boeren,
die in 17e en de 18e eeuw in het Wolga-gebied zijn gevestigd (en in
de 17e eeuw ook in de Wisla-delta, Polen dus), en een soort plat-
duits spreken, nauw verwant aan het Gronings!, die worden
toegelaten Duits burger op grond van het nationaliteitsbegrip.
Helaas - de Franse revolutie gemist!

Soms vereist het moed, om nog te geloven dat zinvolle politiek
mogelijk is!

Groet, /raimond de tempe