Eritrea

Gerrit van Malkenhorst g.vanmalkenhorst at DDSGOUDA.NL
Sun Oct 22 10:54:53 CEST 2000

In de Route66 die gisteren uitkwam een interview met Thom de Graaf over Eritrea, onder de kop:

INTERVIEW MET THOM DE GRAAF OVER UNMEE:
"OPSTELLING CDA IS ONBEGRIJPELIJK!"
[einde citaat]

Het debakel rond het Nederlandse optreden in Sebrenica heeft diepe wonden geslagen en bij velen een aantal vragen van ethisch/morele  aard opgeroepen die nog lang niet zijn beantwoord of verwerkt. Dat kost tijd. De regering heeft er door de toegepaste vertragingstactiek bepaald niet meegewerkt aan de versnelling van dat verwerkingsproces.

Mensen verschillen van elkaar in de mate waarin zij gevoelig zijn voor dit soort vragen, en de snelheid waarmee zij het e.e.a. verwerken.
Je zou dus verwachten dat de voor- en tegenstanders in de kamer zich dwars door de partijverbanden heen manifesteren, ongeacht politieke kleur.
Maar nee, CDA is en bloc tegen, en paars en bloc voor.

Dat maakt voor mij duidelijk dat kamerleden in deze kwestie niet hun eigen indiviuele mening hebben mogen volgen, maar bij hun standpuntbepaling zijn gebonden aan fractiediscipline.
Voor mij is daarmee niet de opstelling van het CDA 'onbegrijpelijk', maar het individuele stemgedrag van kamerleden van CDA, PvdA, VVD en D66.

Hoewel..., ik heb zelf vier jaar voor D66 in de Goudse gemeenteraad (met D66-wethouders) gezeten en weet daarmee uit ervaring hoe groot de 'druk' is die op je wordt uitgeoefend om je te conformeren. Met name de op macht gebaseerde handelwijze van de Goudse PvdA heb ik als zeer onaangenaam ervaren. En ik zal eerlijk bekennen dat ik daar ook niet tegen bestand was.

Deze wijd verbreide conformeringscultuur knaagt aan de wortels van de democratie. De gemiddelde burger heeft dat echt wel in de gaten!Ik denk dat het de voornaamste reden is voor de teruglopende opkomst bij verkiezingen.

Om in de markt een eerlijke concurrentie te bevorderen hebben we de Mededingingswetingesteld ingesteld. Die verbiedt onder meer dat marktpartijen onderling prijsafspraken te maken.

Om te komen tot een 'eerlijke politiek' zouden we deze Wet ook van toepassing moeten verklaren op politieke afspraken die leiden tot fractiediscipline. Dus gewoon het maken van dit soort afspraken bij wet strafbaar stellen. Is dat geen idee?

mvrgr,
Gerrit van Malkenhorst