Internet en racisme

Mark Koek mark at KOEK.NET
Fri Oct 13 16:05:56 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Jos Horikx schreef o.m.:

> Minister Van Boxtel stelt vast dat op Internet racistisch
> materiaal verschijnt dat, als het in de winkel had gelegen, in
> veel landen onmiddellijk in beslag zou worden genomen.
> In de Raad van Europa wordt momenteel gewerkt aan een verdrag over
> computercriminaliteit, de zogeheten Crime in Cyberspace. In dit
> verdrag wordt bijvoorbeeld de verspreiding van
> kinderporno op Internet verboden. Er wordt echter niet over racistische
> uitingen gesproken. Minister Van Boxtel stelt daarom voor een protocol
> aan dit verdrag toe te voegen waarin racisme op Internet wel
> [...]

Dit soort wetgeving (verdrag) zou kunnen leiden tot een internationaal
systeem om ongewenste meningen van internet-sites te verwijderen. Dat
heeft met "Cyber Crime" natuurlijk helemaal niks te maken, dat is gewoon
inperking van de vrijheid van meningsuiting.

Moeten we racisme bestrijden door de vrijheid van meningsuiting aan te
tasten? Dat lijkt me eigenlijk helemaal niet nodig. In plaats van de
brave burger in bescherming te nemen tegen "foute" meningen kun je beter
zorgen dat men weet hoe de vork in de steel zit zodat mensen zelf in
staat zijn een website op de juiste waarde te schatten.

Als het CDA weer eens zoiets roept (dat doen ze ongeveer wekelijks
geloof ik) dan kun je er nog mee lachen, maar het is wel triest dat een
minister van een "vrijheidslievende" partij als D66 hiermee politiek
probeert te scoren.

Van Boxtel kan beter zorgen dat het Integratiebeleid goed functioneert;
als dat zo is hoeven we ons echt om een paar zielige racisten geen
zorgen te maken.

Groeten,

Mark Koek

PS Wat vindt D66 ook weer van de toetsing van wetgeving aan de Grondwet?
Volgens mij is het zo dat een dergelijk verdrag een toetsing aan de
Nederlandse Grondwet niet zou overleven...