Internet en racisme

Jos Horikx josh at BART.NL
Fri Oct 13 15:18:08 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Forward, Bron: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/10/13/R059.htm

--- begin quote ---

Minister Van Boxtel roept op tot bestrijding racisme op Internet

Een persbericht bij het onderwerp Anti-discriminatie 13 oktober 2000
Minister Roger van Boxtel voor Grote Steden- en Integratiebeleid
wil
racisme op het Internet strafbaar stellen. Hiervoor zal de
wetgeving
internationaal moeten worden aangescherpt. Van Boxtel
zei dit vandaag in Straatsburg tijdens de European Conference
Against
Racism, een conferentie georganiseerd door de Raad van
Europa.

Minister Van Boxtel stelt vast dat op Internet racistisch
materiaal
verschijnt dat, als het in de winkel had gelegen, in
veel landen
onmiddellijk in beslag zou worden genomen.
In de Raad van Europa wordt
momenteel gewerkt aan een verdrag over
computercriminaliteit, de zogeheten
Crime in Cyberspace. In dit
verdrag wordt bijvoorbeeld de verspreiding van
kinderporno op
Internet verboden. Er wordt echter niet over racistische
uitingen
gesproken. Minister Van Boxtel stelt daarom voor een protocol
aan
dit verdrag toe te voegen waarin racisme op Internet wel
strafbaar
wordt. "Racisme op Internet is niet minder schadelijk dan
racisme
elders", aldus Van Boxtel.

--- end quote ---

Mijn vraag is: als ik hier een racistische uitlating zou doen, zoiets
als "Alle A zijn B", waarin A een bevolkingsgroep is en B een heel erg
negatief predikaat, *ben* ik dan niet reeds strafbaar onder de oude
wetgeving?

Kortom, als dit zo is, waartoe dient die nieuwe wetgeving dan?

Met vriendelijke groet,

JH