Anti-democratisch / Ondemocratisch

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Oct 13 09:33:33 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Tjerk,

Als je ingevoerd bent, had je zeker onderzoek gekend. Ik ken het niet, en
vraag tenminste nog om het tegendeel. Wel weet ik dat immigranten in het
verleden qua trend wisselend stemden, bijv. de ene keer op het CDA, een
volgende op de PvdA e.d.

Je voorbeeld van die 4 rechts-extremisten in de Utrechtse raad begrijp ik
niet, want het gebeurde in een tijd toen stemplicht in Nederland allang niet
meer bestond. Dus ook zonder stemplicht wordt er soms opvallend
extreemrechts gestemd.

En tenslotte durf ik zelfs te beweren dat de aanhang van Janmaat c.s. niet
is verdwenen door de dapperheid van de andere gekozen
volksvertegenwoordigers of stembureauadviseurs, maar door culturele figuren,
zoals Koot en Bie (VPROtv) en de humoristen rond Jack Spijkerman (VARAtv).
En door de onbetekendheid van de Janmaats, uiteraard.

Henk Vreekamp, Utrecht